AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.870

Byta huvudenhet i Bmw 528 e39 med dsp?

Kan jag byta min orginalstereo till en annan lätt? Även koppla in en baslåda?
Eller får man dra nya kablar till allting för att få allt att funka? Blir det då att dra högtalarkablar till alla högtalare isåfall?

Sökt massa men blir inte klok på dessa dsp bilar och vad/hur man kan göra :-( Eller så är det bara jag som är trög haha.. Förklara för mig så jag förstår tack :-P
Jag kan allt om detta (nästan) :) efter att ha gjort samma sak i somras.

Jag satte in en ny kinesisk DVD/GPS 16:9 huvudenhet med "allt" (cd, dvd, iphone, blptand, tv, backkamera etc) i stället för den gamla 4:3 original. Du behöver inte dra några nya kablar till högtalarna - de befintliga fungerar och kan återanvändas.

Jag kastade i samband med det ut alla gamla boxar (DSP, GPS, radio, CD-växlare, videomodul och GPS-antennen). Sen drogs det nya lågnivåkablar och antennkabel från huvudenheten, under mattan och bak till det snya slutsteget som jag monterade under golvet bakom baksätets ryggstöd (golvluckan lossas enkelt). Jag köpte ett femkanaligt Phoenix Gold 6000 med rätt hög effekt för 3000 kr, och drog en ny strömmatning (grov, med säkring) från batteriet till slutsteget.

Från den gamla DSP-förstärkaren finns i överkant på den en stor kontakt med utgångar till bilens alla högtalare. Klipp de sladdarna och löd ihop dem med sladdarna från slutsteget.

I min bil byggde jag dessutom en skräddarsydd baslåda som passar perfekt i reserhjulsbaljan, och i den sitter 2 st 10" basar. Det spelar otroligt bra, vilket tryck! :)
Problemet med DSP är ett enda: att DSP-förstärkaren är intelligent. Den har en ECU som pratar med huvudenheten på bilens buss. Om den inte får svar så stänger DSP:n av sig - inget ljud.

Jag orkade inte krångla med det, särskilt som BMWs DSP är kraftlös. Det blev enormt mycket bättre med det nya slutsteget, och alla rattknappar etc fungerar fortfarande som vanligt. Det enda som saknas är att den nya huvudenheten nte kan visa färddatorn. Men det kan jag leva utan.
Jag kanske också ska erkänna att jag tog hjälp av Mattias på Backes ljudbyggeri för att få hjälp med vilka kablar och lödningarna... :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur gjorde du delningsfilter till högtalarna?? Det är inbyggt i DSP-förstärkaren så tar man bort den så blir det stökigt.
Kanonbra svar :)

Men om jag bara vill börja med att montera en baslåda och slutsteg kan jag då bara ta signal bakifrån och få det att funka?

Sen aven som tidigare frågade om jag nu bygger om hela, hur gör man med delningsfilter?
Jag köpte ett set Infinity Kappa 609CS 6.5" inklusive delningsfilter till framsystemet.

Detta: Länk

Mitt slutsteg ligger under golvet bakom baksätets ryggstöd, tillsammans med de två delningsfiltren. Signalen från delningsfiltren är sedan ihoplödda med bilens originalkablar som går till framdörrarna (de som jag klippte av från DSP-förstärkaren), till vänster bakom vänster sidolucka i lastutrymmet. Där satt tidigare all elektronik, men är numera helt tomt i min bil - så jag kan numera använda det som praktiskt lastfack.

Ett tips för att hitta vilken kabel som går till vilken högtalare: löd fast tunna elkablar på ett litet 1.5V-batteri. När du sätter batteriet mot kablarna kommer du höra som ett knaster i den högtalare kablarna går till.
Ja - jag tror att du kan ta högnivåsignal från bakhögtalarna och dra till ett lämpligt slutsteg för subwoofern.

Jag har ju själv dubbla 10-tummare under lastgolvet (min bil är en E39 540 Touring), vilket jag tycker är helt perfekt -- det spelar fantastiskt och är helt stealth, man ser inget av installationen.

Men när jag byggde systemet så var jag inte säker på att basarna skulle spela bra, så jag byggde en till kontakt (banankontakt med snabbkoppling), så att jag skulle kunna koppla in en extern, lös subwoofer (baslåda) som kunde ligga och ta plats i lastutrymmet när jag inte behövde det (vilket jag oftast gör).

Jag köpte en MacAudio 10" basrulle och är nöjd med den, och jag vet att Kenwood säljer en basrulle komplett med ett slutsteg - vad jag förstår hyfsat bra grejer - för ca 2000 kr tillsammans.
Denna basrulle är det jag har (det är tydligen 12")

Länk

Och det är denna Kenwood jag talade om:

Länk

Ingen av dessa subwoofers är "vurstingar", men de spelar på riktigt bra -- MYCKET kraftig bas tillsammans med det rejäla slutsteget. Utan basrullen, med de dolda 10:orna så spelar det obehindrat så högt (och rent) att regskylten vibrerar.

Detta slutsteg har jag:

Länk

Detta är Kenwood-paketet jag nämnde (finns både med kantig låda eller rör)

Länk

Svårt att beskriva skillnaden mot hur det var med original-systemets, BMWs DSP high-end HiFi.

Det närmaste jag kan komma är som skillnaden mellan en transistorradio för 100 kr som "ploppar / sprakar" lite diskret, jämfört med en hemmabioanläggning som faktiskt känns rent fysiskt i kroppen och spelar så det fladdrar i håret.

Så stor är skillnaden mellan BMWs originalanläggning som en gång i tiden köparen gav 20 000 kr för, och den nya som jag satt in (som kostat 8-9000 i delar, men som kan så mycket mer).

P.S: Netonnet har / hade ett Mutant-paket (bas och slutsteg) för rimliga pengar.

Jag tror det blir svårt att få in dubbla tolvor i reservhjulsbaljan (trångt), men om det skulle gå, så är dessa helt säkert väldigt mycket bas för pengarna:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.