|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Köpte en 530i för ett tag sedan och märkte ganska omgående att växellådan var trasig. Nu har nya problem uppenbarat sig (suck). Öppnade huven för att kolla motoroljan och hörde att motorn inte lät helt frisk i mina öron. Jag filmade en snutt men glömde tyvärr att stänga av radion så basen distraherar lite men den kanske duger ändå. Det lät som att det kom från detta område: Länk Har även problem med oljeläckage från motorn (Suuuuuck). Enl kunnig bekant verkar det vara ventilkåpspackningen som det läcker ifrån. Kan det finnas något samband mellan oljudet och detta? En annan sak som jag har noterat är att motorn blir väldigt varm på ganska korta sträckor. Är det normalt? Vad kan det vara för oljud och är det allvarligt tro? Tacksam för alla svar! | |
|
Hej! Detta missljud kan vara ett tändstift som inte är korrekt gängat ifall du har tur! Ventilkåpspackningen kan det vara som din vän säger men de brukar kännas genom att de luktar i kupén! Lycka till! Sigge |
|
|
Kan vara svårt att jämföra på video men låter lite likt det här klippet: Jag har själv konstaterat att min DISA-ventil var trasig nyligen, även om jag inte hade denna symptom. Du kan prova att koppla ur en som på videon och se om det blir någon skillnad. Annars är det att plocka bort den för att se om den är trasig. |
|
| Min gissning är också Disa enheten. Det går ju att hålla i axeln för att se om ljudet ändras/ försvinner. | |
| Samma här - hade närmast identiskt ljud från min E46 330i - 03, då var det DISA:n. Bytte den - tvärtyst. | |
|
En fundering? Svårt att se på bilden, men sitter det någon kåpa runt fläkten och snurrar den som den ska? Har du rätt nivå på kylväskan? |
|
|
En annan skrammeldetalj på M54 är värmeskydden över grenröret. Fästena går sönder och de ligger och skramlar ovanpå. Bara att känna om de är lösa. // Magnus |
|
|
Mycket riktigt var det disa-ventilen som är trasig! Gick in på Schmiedmann för att beställa en ny och såg att den var ganska dyr. Tar bilen skada av att köra med trasig ventil? Bmwägaren: Bra fråga, ska kolla upp det! Bilen varnade för någon vecka sedan för lite kylvätska. Såg då när jag öppnade locket till behållaren att det var nästan tomt och även fel färg på glykolen. Så jag lämnade in bilen för tömning och byte av glykol, så ja. Det bör vara rätt nivå :) Stort tack för hjälpen! |
|
|
Risken med en trasig DISA är väl att något släpper från den och sugs in i motorn med mindre bra följder. Hur sannolikt det kan vara är dock oklart. // Magnus |
|
|
Tänkte skrida till verk och beställa en ny Disa-ventil men hittar inte någonstans att beställa ifrån förutom schmiedmann som bara har till 520 & 525, ej 530i som jag har! Någon som vet vart jag kan beställa? Lättare om man vet vart man ska leta, verkar som att delen jag söker kallas lite olika grejer. Länk Kan denna passa min motor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.