AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.508

Vin numret ändrat på instrumenthuset. felkod på ljumodulen.

BM
451
BMW 580
530D -09
Jag har en annan begagnad instrumenthus som föra ägaren ha bytt. Nu när jag är igång med fixa pixelfelet och satte in den igen så har jag bytt VIN nr till min chassinr på den "nya" instrumenthuset med BMW scannern. Pricken som finns bredvid Km är borta och allt funkar som det ska. Men nu kom det felkod på ljusmodulen. Borde jag ändra VIN tillbaks till det gamla eller kan man låta det vara kvar utan att förstöra ljusmodulen på nåt sätt????
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag gjorde som detta: Länk

Men jag har nu felkod på ljusmodulen enligt punkt 4:1 på sidan. Min fråga är: är det farligt att ha kvar felkoden?? För jag vill inte ändra nåt mer som dem visade på sidan. typ ändra på miltalet. Allt funkar bra nu och "pricken" är borta så vill inte pilla mer på det.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det ska inte gå att med BMW-scanner ändra VIN på ett instrumenthus på en -01. Gjorde du verkligen det? Det gick på tidigare bilar före 09/99 har jag för mig.
Men det viktiga är att IKE,EWS och LCM har samma VIN.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja antagligen eftersom det står samma vin nr när jag starta scannern på båda mätarhuset och att den pricken är borta enlig det jag länkade. Vad exakt menar du med att de andra är viktig att ha samma vin?? Och hur kollar jag det?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det jag menar att om man inte vill ha konstigheter och felkoder så ska dessa moduler ha bilens VIN nummer. Det kollar du genom att gå in med BMW scanner i LCM. IKE och EWS VIN ser du ju på första sidan som kommer upp när du startar BMW scanner.

Men fungerar allt så strunt i det.

Mvh Ola
BM
451
BMW 580
530D -09
Jo vin är ju dem sista 7 numret jag skrev från min chassinr. Enda felkod som jag fick upp är från LCM. Enlig på länken jag nämnde ovan på punkt 4:1.
Allt stämmer överens med bilen både vänster och höger spalten när man starta scannern. Förutom miltalet.

Jag kan ta en foto imorgon med scannern och lägga upp här.

Frågan är om det kommer första LCM modulen med dess felkoden.??
BM
451
BMW 580
530D -09
Förstöra LCM ska det stå. Damn Autocorrect:-(
BM
451
BMW 580
530D -09
Idag när jag körde bilen så började DSC lampan lysa. Jag läste nånstans att nån hade samma problem. Kunde få det felkod när man bytar till en begagnad instrumenthus. Men hur ska man lösa detta tror???
BM
451
BMW 580
530D -09
Löste problemet med DSC lampan genom att koda om VIN till det ursprungliga VIN från den begagnade mätarhuset. Pricken bredvid km kom upp igen men det få jag nog leva med. Och att jag tycker att bränsleförbrukningen mätaren gå väldig snabbt upp så fort jag peta på gasen. Gå upp till 20l/km bara genom att röra vid gasen. Och att det digitala bensinförbrukningen inte stämmer. Det ligger för högt genomfört med innan jag plockade av mätarhuset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.