|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu när det börjar bli kallt på morgorna så det vorre vara skönt om stolsvärme funkar på min E36 316i -96. vaeken pasagerar elr förarsidan funkar. Det lyser i knapparna men kommer inget värme. Några förslag på vart jag ska börja? I och med att båda ur funktion så känns att det skulle bli nåt räle. Vet nån vart den kan sitta? | |
| kan man på något sätt mätta spänning i kontakten under stolen? | |
|
Jag det kan man - värmen av = ingen späning mellan stiften i kontakten under stolen. Värmen påslagen - 12V mellan två av stiften i kontakten. Jag har problemet med bara i förarstolen och det är sannolikt så att värmeslingorna i stolen är av - tyvärr lite för lätt hänt om någon oförsiktig sätter ett spetsigt knä eller en armbåge på sätet. Få verkstäder till åta sig att göra jobbet då de sdan måste lämna garanti på det och riskerar att få göra om. Jag frågade BMW i två städer och fick ett nej vi vill inte göra det och ett "vi prisar ut oss"-pris. Googlade lite på att byta själv men det verkade pyssligt även om jag tror Hasso här på forumet gjort det själv om jag minns rätt från en gammal tråd. Det blev billigare att köpa en ny jacka! :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hej Tomas, Här får du ett tips som gör dig gladare: I min 320i E36 -97 har jag tygklädsel, men det är nog samma om du har skinn. Tyget var skitigt, och tidigare ägares bruk av skumschampo (usch) hade gjort tyget lite fett och grått. Så jag tog ut stolarna och tog upp dem i lägenheten. Fyra skruvar i golvet och några stickkontakter. Mycket enklare än jag trodde. Sedan plockade jag av tyget och körde det några gånger i tvättmaskinen. Stolarna blev superfräscha och väldoftande som nya. Klarare i färgen också. (Syntet - ingen risk för krympning). Passade även på att spraya tyget med impregnering - den för skidjackor typ. Det skyddar tyget mot ny smuts. Enkelt. Själva stoppningen på en bilstol är - utöver plåtkonstruktionen - rygg och en sits av formgjuten gul PU-skum. Två skumgummibitar alltså, som hålls på plats av några få plastskruvar. Om någon plastskruv skulle paja, lugn. Skumgummikudden ligger på plats ändå. "Pipor" kallas "musklerna" på stolen. Tygvecken i dessa hålls nere med hjälp av märlor runt stålpinnar på längden och tvären som man krokar av/på. (Pinnarna är liksom ingjutna i skummet). På vissa stället har undertextilen säkert slitits av, men det är enkelt att med nål och stark tråd fixa där det behövs. Mellan tyget och PU-skumet ligger själva värmemattan - alltså den du vill byta ut. En enkel, tunn tygbit med värmetrådar i och en sladd till stickkontakten. Själv är jag ingen bilmekaniker men jag är ganska fixig. Och jag kan lova dig att du fixar det där enkelt. Skriv bara upp - eller skriv på PU-skummet med en spritpenna - var varje märla sitter så kommer det bli snyggt som nytt. Om någon märla saknas böjer du till nya av ståltråd - typ ett "C" - eller exempelvis av knipsade bitar av en kemtvättsgalje. Om du missar en märla syns det nämligen utanpå, men det är inte svårt att backa tillbaka och haka på märlan. En vanlig flacktång kommer åt bra när man krokar. Som att ta ut en metkrok ur munnen på en fisk, ungefär. Ingen rocket science alltså, så spar pengarna. En söndag och några koppar kaffe. Kan inte gå fel. Lycka till! // Calle //Good things happen to good people! |
|
|
PS: Om du ändå inte vill göra det själv så vänd dig med fördel till Alfa Bilklädsel / Östersjökompaniet i Stockholm. (Bil / Båt). Att ta av och på bilklädsel är något som de gör i en handvändning varje dag. Hyggliga, erfarna, okomplicerade. Säkert en bråkdel av vad en BMW-verkstad skulle ta. Har köpt massor med fina tyger och material till båtar där som de lätt hade kunnat ta ut dubbla priser för. (Ännu kan vi dock vara glada över den saken). www.ostersjokompaniet.se //Good things happen to good people! |
|
|
Stort tack för tipset. Ja det är nog värmedynan som är paj. Mätte ström i kontakterna och det var ingen fel. Gäller bara hitta lite tid över och fixa det här innan riktig kyla. |
|
|
Det jobbiga med att meka med bil är oftast själva oron för att man kanske blir stående med något utan återvändo. I detta fall finns inget att oroa sig över. Hitta en värmedyna, en hylsnyckel lossar stolen, ta hem i värmen och stoppa in under tyget. Busenkelt. Har du frågor på vägen, bara skriv. // Calle //Good things happen to good people! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.