AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.009

Estimera reparationskostnaden för denna.

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Länk

Hur dyrt?
Enkelt?
Svårt?
Det ska bli spännande och intressant att läsa vad expertpanelen skriver om detta objekt;)

EB
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Skrot.
Kommer kosta astronomiska belopp.

Jag gissar på 100tusen om man vill få den fin.

Bara den som har tillgång till en billig motor och låda samt har mycket fritid fixar den till körbart skick. Annars gäller det pruta rejält och sälja den i delar. Men även det är inte många som roar sig med. Stephan
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Förvisso anser jag att det vilar en magisk känsla över E38:orna. Sannolikt är det kopplat till att de verkligen var drömbilar när de lanserades. Detta till trots tror jag att man bara kan reparera ett dylikt objekt med hjärtat. Det blir desto värre för hjärnan. Kostnaden för att få den i entusiastskick överstiger sannolikt flerfaldigt priset för ett fint exemplar.
Håller med ovanstående om att runt en hundring nog är någon slags nedre kostnadsnivå för ett återställande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall du betala någon att göra jobben, blir det (mycket) dyrt som redan påtalats.

Kan du skruva allt själv och har mycket fritid som du inte värderar högt, kanske det går att få gjort för "rimliga pengar", men det är tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart i förhållande till att köpa en liknande bil i fint skick.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har hyfsat bra erfarenhet av att renovera en 850 uppifrån och ner och min gissning här är nog runt 150, dock ej för lackjobb.

Dock bör den som köper denna och renoverar den göra det för att han vill renovera just en E38 och inte bara för att han vill ha en E38 för kostnaden för att renovera den i bra bruksskick överstiger flera gånger om vad det kostar att köpa en som är i bra bruksskick direkt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Stefan? Har du 5 st E34:or nu?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Den här borde bli billigare att fixa ihop om du kan tänka dig att fixa glidskenorna. Allt övrigt fungerar enligt annonsen.

Länk
DM
5
DMR
745iA -85
En kompis hade en E34 540 med samma låda. Han hade samma problem.
Det var plastkulorna.
Han fick lådan renoverad för ca 10k + ca 5 för upp och nermontering.

Inte långt därefter under en långkörning gick kamkedjan av = motorras.
Han körde i jämn fart, 100km/h på plan väg.
"Motorn började tappa kraft och dog till slut" konstanterade han.
Det måste vara mycket ovanligt men olyckor går ofta i par verkar det som.

Jag kan tillägga att kedjan inte förde något särskillt väsen av sig innan det hände. Bilen gick på skroten, polarn fick iaf sälja tillbaka lådan för en slant.

Tyvärr är dessa fel något som har fått mig att ta långa omvägar från både V8an och den lådan, vilket är synd med tanke på hur fint det går när allt är som det ska.

Mvh
Danne
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kamkedjan ett egenupplevt problem som fick mig att släppa min dåvarande 740iL. Fick för fyra år sedan en offer på byte av kedja + lite annat som byts samtidigt för 26000:-. Har för mig att materialkostnaden låg på ca 30%, resten var arbete.
Glöm den och leta vidare!

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, men det är ju så; kan man inte palla att gamla V8:or och V12:or drar med sig sköna reparationsnotor så ska man köpa en enklare sexa eller fyra. Så enkelt är det.
Nja det håller jag verkligen inte med om, mina till dags dato tio ägda V8:or har mycket låga kostnader. Dyraste motorn jag ägt och reparerat var 4cyl M43an i 518in förra året, dock inte så farligt dyrt, men klart över V8:orna. E39 523in skrotades för dens motorfel och så gjorde även E28 520in.

Köp bra motorer oavsett antal cylindrar så har man det bra.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Blev faktiskt en Merca istället.
Alltid gillat W/S210 (S för stationenwagen, kombi alltså), så nu slog jag till på en relativt fin E430 -98.

Rost finns tyvärr där och var, vilket är jädrans synd då bilens blott 23300mil knappt känns mekaniskt.

Motor och låda hos Mercor har alltid i min omgivning fungerat utmärkt trots ålder och eller många mil, detta är inget undantag.

Här är den, med sina nymonterade vinterdäck:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.