AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.526

Fel på instrumenthuset efter fixat pxielfel?

BM
451
BMW 580
530D -09
Förigår bytade jag kabeln till pixelfel. Nu är pixelfelet fixat och allt funkar. Men jag ha märkt att tempgivaren visar inte korrekt. Den ha alltid varit på spik rak på 90 grader. Men efter bytet så är det nu på lite över 90 grader. Samt ha jag märkt att bensinförbrukningen inte stämmer heller. Och att Bensinmätaren visar lite lite mer bensin än vad jag tror bilen ska ha. Men allt annat funkar.

Måste tillägga att denna här instrumenthus är byt sedan tidigare ägare.
Och att när jag montera tillbaka instrumenthuset va det enda jag fick göra är att byta språket och skriva in datumet och tiden igen.

Nu är frågan. Ska jag omprogrammera det med BMW scannern eller ska jag öppna instrumenthuset igen och "rätta" till mätaren med fingret?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Antagligen har du råkat vara lite för hårdhänt med visarna när du monterat isär och ihop,så dom är ur sin kalibrering.Dom är lite känsliga mot tryck,från vardera sida.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja antagligen för den satt sjukt hårt. Men hur ska jag göra nu då? Är det att öppna igen och peta rätt visarna eller?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ja,du får försöka "bocka" tillbaka dom väldigt försiktigt.Kan ta några försök innan du får det någorlunda rätt igen.
BM
451
BMW 580
530D -09
ja det få jag gör i så fall. Just nu känner jag bara att det är temp pekaren som visar lite över där det ska vara. Sen har jag märkt att förbrukningsvisaren öka allt för mycket när jag gasa på i 2:ans växel.
BM
451
BMW 580
530D -09
Nån som vet varför min bensinförbrukning inte stämmer överens med hur det va innan jag fixade pixelfelet?? Både mätaren och det digitala visa för högt förbrukning. Typ den visar 1 liter för mycket jämfört med innan jag plockade av mätarhuset.
Hej,

Svårt att gissa på vad som hänt, men du kan (antagligen) justera instrumentet enligt denna:

Länk

/Lennart
BM
451
BMW 580
530D -09
Hej! Ja men det gäller nog e65 karossen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.