AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.493

Byta silentblocks på bmw x5 e53

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Hej!

För ett halvår sedan lämnade jag in bilen för service. Nämnde också att jag hört ett knäppande ljud från bakvagnen när man accellererar från stillastående och när man kör över ett gupp eller låg trottoarkant. Mekanikern sa att några bussningar i bakvagnen var dåliga. De kallades subframe bushes eller silentblocks. 2 av dessa var enligt mekanikern slut och 2 höll på att ta slut. Mekanikern hade inte det pressverktyg man behövde och rekommenderade BMW och dom ville ha 9000 för det så jag har avvaktat. Nu har ljudet blivit lite annorlunda. Det är fortfarande när man accellererar från stillastående eller kör över gupp eller låga trottoarkanter. Det gnisslar nästan lite, inte ett högfrekvent ljud men ändå ett kort gnisslande eller vad man ska kalla det och när jag provat att sakta rulla över en låg trottoarkant så kommer det precis när bakhjulen (speciellt på vänster sida) möter kanten och såfort jag kommit över kanten är där inget ljud alls så det är bara en halv sekund precis när bakhjulen rullar över den låga trottoarkanten. Jag hoppas att det är bussningarna som skapar detta ljud så jag inte behöver börja byta armar osv i bakvagnen då jag hållt på och bytt sådana i framvagnen under sommaren och äntligen fått rätt på det. Tror ni silentblocksen kan vara anledningen till detta ljud då man kör över kanter/gupp?

Tänkte prova att byta dessa själv. Ska beställa både verktyg och bussningar på internet och det kommer gå på runt 2500:- och jag hoppas detta kommer lösa mina problem. Men nu undrar jag, är det någon som har erfarenhet av detta? På en DIY video jag kollat på så sågar han bort den metallstång som stabiliserar avgasröret då denna sitter fastskruvad under en av bussningarna. På en annan video så böjer dom detta stång på något sätt så dom kommer åt bussningen. Jag vill helst inte såga av den då avgassystemet kommer sitta mindre stabilt då. Har ni kolla på hur man enklast löser detta? Någon som kanske gjort detta tidigare och kan tipsa om vad som är enklast? Videon som visar det hela har ni här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.