AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.591

Slitage varnare E91 2007

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Hej alla har en 07a 320D den förra ägaren har bytt belägg på bilen men ej givare.
Så den varnar för bromsarna.
Har monterat en ny på förarsidan men hittar ingen kontakt på passagerar sidan så frågan är ska det sitta någon där?
Var går den i så fall tänkte om jag måste köpa ny på skroten och beställa slitage varnare från Tyskland.
Eller kan man stänga av den felkoden på något vis då bilen ska in på besiktningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt normalt, det sitter bara en givare per axel (på BMW har det mig veterligen alltid varit vänster fram och höger bak).

Jag tror inte dessa säljs på skroten. Dessutom vill du helst undvika köpa begagnad, de går ofta sönder när man försöker demontera dessa.

Rekommenderar att köpa nya original hos BMW.

Jag köpte kända ett känt eftermarknadsmärke (Quick Brake) och de hade för dåliga tillverkningstoleranser i kontakten - det gick helt enkelt inte att koppla ihop kontakten med den som sitter i chassit. Jag la ca 1 timme på att undersöka, jämföra med original (klickade i utan minsta problem), justera pinnar och så vidare. Provade två exempel, båda med samma problem.

Var lagom förbannad när jag fick montera ihop allt och koppla in en dummy-koppling, köpa nya hos BMW nästa dag, hissa upp och fixa hela skiten igen.

Med de från BMW så klickade de i utan *MINSTA* problem. Provade back-to-back med de från Quick Brake, vägrade koppla in sig.

Inte första gången jag har problem med eftermarknadssensorer. Det var sista gången jag köper eftermarknadssensorer. Jag har inte tid att lalla omkring med dåliga produkter, finns en anledning varför de är billiga.

En felkod angående bromsbelägg orsakar ingen anmärkning på besiktningen. De felkoder de bedömer handlar *ENDAST* om miljörelaterade felkoder (de har ersatt en del av deras avgastester med utläsning av felkoder).

Lyser någon varningslampa i instrumentklustret?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag bara läst lite snabbt föreskrifterna kring kontrollbesiktning, men jag kan faktiskt inte hitta att en varningslampa om bromsbeläggsslitage kan ge en anmärkning.

Däremot finns det en bedömningspunkt som säger att "bromsbelägg: kvarvarande friktionsmaterial < 2 mm" ger en anmärkning av graden "2x".

Bedömningen "2x" betyder att bristen är enkel ur miljö- eller trafiksäkerhetssynpunkt (att jämföra med bedömningen "2" som är ett lite värre fel).
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Lampan slocknar efter fem starter har jag för mig
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan komma fram till via föreskrifterna så kan en felkod / lampa för bromsbeläggsslitage *inte* orsaka en anmärkning vid kontrollbesiktning.

Däremot om lampan lyser och de bestämmer sig för att göra en okulär besiktning av bromsbeläggen och de ser att de understiger 2 mm, då får man en anmärkning av graden "2x".

Men eftersom det i det här fallet verkar handla om nyligen bytta belägg så är ovanstående scenario ingen risk.
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
ok så ingen fara med besiktningen kännes ju skönt i alla fall.
Tackar alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.