AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.715

525i E34 -90, topplockspackningen har farit, skulle behöva alla råd jag kan få!

Hej allesammans. Tänkte börja med att förklara att jag kan ingenting om att meka, den lilla kunskap jag besitter räcker inte långt och verkligen inte för att byta packningen. Elaka kommentarer om tjejer och bilar/meka undanbedes.

Jag har olja i vattnet och vi har gjort kompprov som visade 10 på alla förutom på den första som visade runt 7. När bilen gick sönder för mig så varmnöp den och NEJ, den kokade aldrig. Olja och vatten fanns i bilen, men vattenslangarna var tom. När vi hade dragit hem den så startade den felfritt men knackade lite lite..

Jag skulle vilja veta hur omfattande det skulle vara att fixa till den? Måste man riva hela motorn och göra en ganska grundlig renovering, plana topp osv? Att skaffa en topplockspackning förstår jag att jag måste göra ;) funderar isåfall även på att byta vattenpumpen så att jag vet att den är fräsch då jag har hört att det är ganska vanligt att den går sönder.
Hej,

Någon måste ju bryta isen... :)

"Varmnöp" låter som mer än topplockspackningen, tycker jag. Du har inte vatten i oljan också?

Det där med "svagt knackande" tyder åtminstone jag på något värre än bara tl-packningen. Den enda gång jag kommit i kontakt med något sådant, kvaddad packning, alltså - på en BMW 2000, f ö - gick motorn helt normalt utan missljud. Men den kokade så fort den blev det minsta ansträngd.

Nu får du strax mer input av dem som vet! :)

/Lennart

CS #6887
Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om...
Enklast billigast är att byta motor. En 90:a kan ha en M50 motor de är rätt vanliga på returbilen.se o kostar inte mycket. Är det den äldre M20 motorn (kamrem) så blir det värre...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är väl i vilket skick bilen är?

Är den tokfin är det kanske läge att kosta på den ett motorbyte, men är den i "bruksskick" är det nog både enklast och billigast att sälja/skrota den och sedan köpa en annan bil. Reparationskostnaden lär vida överstiga bilens värde om du måste betala någon att göra alla reparationer som motorbyte...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.