|
|
|
|---|---|
|
Bmw 320i-04 Touring e46 Hej dessa felkoder fick vi upp när jag fick hjälp av min vän som kollade upp felkoder med hans dator, Tycker bilen är lite ojämn i gången då man kör sakta på speciellt tomgång 1 växel, kan bli en så kallade gungning som bara blir värre och man får frikoppla och börja om . Detta händer ofta då man ex drar i mitt fall en båtvagn med båt, ca: 1200kg vikt. Är det så enkelt som att det är smuts i systemet bränslefilter? Eller tändspole då det förmodas är 1 resp 2 an"s cylinder (Rad 1 , 2 ) Kod:P0313-Förbränningsfeltändning lokaliserad orsak:bränslebrist Kod:P0171-Rad 1 Bränslemätningssystem :systemet är för magert Kod:P0174-Rad 2 Bränslemätningssystem :systemet är för magert | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
En 320, det är lilla sexan det va? Rad1 och 2 i det här fallet indikerar "Bank 1 och 2" d.v.s cyl 1-3 och 4-6. D.v.s du verkar totalt sett få för lite bränsle över hela maskinen så att säga. Luriga koder, just "bränslebrist" kan ju vara en massa saker som hänger samman med spridare, bränslepump, bränsleregulator etc, ELLER att det finns en luftläcka så att "bränslebristen" istället är snarare ett överskott av luft. I det här fallet är det första jag skulle göra att kolla alla bälgar, slangar o kopplingar på insugssidan - hålla utkik efter eventuella sprickor i gummi etc. /Anders |
|
Hej Anders , tack för svaret.jo det är motorn med 125 kW 2171 ccm. Ok jo jag fick oxå något tips att kolla motortäningen med typ tändspolar tändstift , berörande lambasonden efter Kat ,ska nu kolla det du beskriver först, slangar luftintag kanske oxå en rengörning av bensinfilter!? Tack så mkt för ditt svar 😃👍 Med vänlig hälsning, Henke |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Storabjörnen har helt rätt. Vad felkoderna säger på ren svenska är att reglersyresensorerna (som sitter före katalysatorerna) har märkt att bränslebladningen är på tok för mager (för lite bränsle). Motorstyrsystemet har försökt desperat addera mer och mer bränsle, men det har inte hjälpt. Till slut vågar inte motorstyrsystemet lägga till mer bränsle (den har nått en max-nivå) och sätter därmed en felkod. Eftersom du även har en felkod om feltändning så verkar det röra sig om ganska mycket bränslebrist. En mager blandning (som slår på alla cylindrar) kan uppkomma främst på två sätt : antingen kommer det in tjuvluft eller så får motorn inte den mängden bränsle som den vill ha (tex problem med bränsletillförsel). Eftersom du märker av det vid tomgång så skulle jag göra precis det som Storabjörnen rekommenderar, att börja felsöka efter tjuvluft (efter luftmassamätaren). Det är störst sannolikhet att det är tjuvluft (skulle gissa på att du har en relativt stor öppning i någon av insugsrören). Nej, skippa tändspolar, tändstift och lamdasonder efter katalystorn (även kallat monitorsyresensor). Du har mager blandning på alla cylindrar, sannolikheten att tändspolar/tändstift orsakar detta (utan att sätta felkoder på individuella cylindrar) är nära noll. Motorstyrsystemet vet *EXAKT* när varje cylinder ska tillföra kraft på vevaxeln och övervakar detta, kommer inte det krafttillskottet i den mängd som förväntas så sätter motorstyrsystemet en felkod om misständning (den sitter och kollar hur snabbt svänghjulet accelerarar vid varje tändning av cylindrarna). Lambdasonden efter katalysatorn har ingenting med bränsleblandningen att göra, dess enda uppgift är att övervaka att katalysatorn fungerar som den ska. Dina felkoder handlar *INTE* om detta. Så dessa tips är felaktiga. Men jag skulle *DÄREMOT* rekommendera att felsöka parallellt. Dels kan det ge bättre directions vad du ska leta efter, dels kan du se *DIREKT* om en reparation avhjälpte felet eller om du måste leta vidare. Vi bara gör ett *ANTAGANDE* att det är tjuvluft. En felsökning kan faktiskt visa att det är ett bränsletillförselproblem istället - därför är felsökning så viktig att göra! @Henke72 >>> Steg 1 <<< : Vilken freeze frame data fanns kopplad till era felkoder? Där finns information i vilket drittillstånd som felkoderna sattes. Om tex varvtalet var lågt, så är det ännu en indikation på att det är tjuvluft. >>> Steg 2 <<< : Koppla in (eller ta hjälp av din kompis diagnosutrustning) och börja med att se vad fuel trim parametrarna (Short Term Fuel Trim och Long Term Fuel Trim) är vid tomgång. Ta en titt på vad dessa värden och se vad de är på tomgång. Kolla även vad de är på typ 3000 rpm. OBS! Systemet arbetar troligtvis i open loop pga felkoderna (dvs den uppdaterar inte fuel trim parametrarna), men det är ok i detta steg - vi vill bara se vad de hade sista gången de uppdaterades. >>> Steg 3 <<< : Radera felkoderna och sätt in och börja kolla på STFT & LTFT live. Starta nu motorn och låt den stå på tomgång. OBS! Verifiera att systemet är i closed loop! Kolla hur STFT & LTFT värdena beter sig. Varva nu upp och håll ca 3000 rpm. Hur ändrar sig STFT & LTFT? Är det bränsletillförselproblem så är STFT & LTFT lika dåliga (negativa) eller blir värre. Är det tjuvluft så brukar STFT & LTFT bli lite bättre (dvs närma sig nollan). >>> Steg 4 <<< : Verifiera att reglersyresensorerna verkligen arbetar korrekt och inte bara lagt sig på konstant låg nivå. Detta gör du enklast genom att låta motorn stå på tomgång. Kolla på PID'arna (värdena) på upstream syresensor bank 1 och upstream syresensor bank 2 i diagnosverktyget. Tillför någon förbränningsbar gas i insuget (gasol, butan, etc) och se om syresensorerna börjar rapportera fet blandning. Om de *INTE* gör det så ska du börja misstänka syresensorerna (men det är ganska osannolikt att båda bankernas upstream syresensor lägger av med samma symptom samtidigt). Om de *GÖR* det så vet du att dessa fungerar och kan fokusera ditt felsökande på antingen tjuvluft eller bränsletillförselproblem. |
|
Oj det var en mycket detaljerad information !! Jag måste verkligen tacka för hjälpen här 👍 jag gör så som ni rekommenderar mig !! Tack, ett Stort Tack .... Mvh Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.