|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 325 06:a och innan tidigare idag märkte jag att motorn har börjat ticka, både på tomgång och när man kör. Den har precis gått 15000 mil. Är detta verkligen vanligt på såhär nya bilar. Var det inte mer äldre BMW som råkar ut för detta? Vad kan det annars vara än ventilerna och varför uppstår ens detta fenomen på BMW? Känns som om Oljan är bytt när den ska eftersom min har elektronisk oljemivågivare och både jag och förra ägarn har varit noga med det iaf. Blir orolig direkt för ventiltickande är väl aldrig något bra och kan bli fruktansvärt dyrt känns det som. Vågar man köra med bilen så länge tills de är uppkollat? | |
|
Länk Länk // Jonas |
|
|
Här är ett videoklipp där man kan höra ljudet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det brukar uppkomma om man kör lite kortkörningar så inte bilen blir varm mellan starterna men tickandet brukar försvinna efter en längre körning. Är en egenhet på N52 att ha lite tickande för sig till å från. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso: du kanske har rätt, för sen när jag startade nästa gång lät det inte så. Och jag hade just kört korta sträckor när motorn lät såhär tickande. Låter det tickande varenda gång om det är något allvarligt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man får lära sig leva med detta. Är nått i konstruktionen som gör att det kommer luft i lyftarsystemet gissar jag. Finns de som tickar jämnt när de är kalla som försvinner när motorn blir varm. Utan att det egentligen är skadligt. Min tickade lite igår pga körning ut och in i garaget dagen innan men idag är den som oftast knäpptyst efter att jag kört lite längre. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.