|
|
|
|---|---|
|
hej alla jag har skaffat mig ett e36 381 is abs lampan lyser har två diagnos verktyg inget av de finns fuktion för abs modull sökning mitt problem är abs lampan har lyst hella tiden en jag skulle åka ett sven märkte koppling sjönk rätt till boten jag vet det är slavcylinderns som är trisg eller luft i systemet min fråga är kan luft i systemet eller slavcylinderns på verka abs med tanken på det typ samma system. tack för alla svar bilen är mnuell från 92 e36 318 is | |
|
En kompis hade luft i själva ABS-klumpen (eller vad man nu ska kalla den) där alla bromsledningargrenas ut och då lös den lampan. Han fick gjort ett bromsvätskebyte på verkstad och då försvann problemet. // Jonas |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det kan finnas ett sammanhang mellan dessa två fel. Men det är lika stor sannolikhet att du har två helt olika fel som inte har någonting att göra med varandra. Men det stämmer, koppling och broms delar på samma vätska och samma reservoar. Men det är gjort på så sätt att kopplingen tar från en högre punkt än bromsen, så om nivån sjunker så är det alltid kopplingen som börjar suga luft och slutar fungera först. @braman : Vilka två diagnosverktyg har du provat? För att komma åt dessa styrboxar på dessa lite äldre modeller krävs verktyg och anslutning som är väldigt lik vad BMW själva använder. Det kan lika gärna vara en av ABS-sensorerna (sitter ett vid varje hjul) som slutat fungera, inte helt ovanligt på en så pass gammal bil. Första steget är således att se om det finns några felkoder lagrade kring ABS-felet. Har du tur är det bara en ABS-sensor vilket är relativt enkelt och billigt att byta. Mitt tips är således att åka till en bra BMW-verkstad för hjälp. Behöver inte vara en auktoriserad, det viktiga är att de är duktiga på just BMW och har rätt utrustning och kunskap. |
|
tack för er som har svarat bmw-slangen bmw scanner 1.4.0 och delphi |
|
BMW Scanner 1.4.0 är jag ganska säker på att den ska klara av att läsa från ABS-kontrollenheten. Och jag antar att du kopplar in den via 20 pin uttaget i motorutrymmet (via en korrekt adapter som är gjord för att koppla ihop rätt pinnar)? Och du får ingen kontakt alls med ABS-enheten? Men du kan komma åt och läsa från DME-enheten (motorstyrningsenheten)? Vill minnas att BMW hade lite problem med jordningen till ABS-kontrollenheten som gjorde att det ibland var svårt att göra felkodsläsningar överhuvudtaget, ska se om jag kan hitta något (tror det var upp till typ runt 94 som det problemet fanns). |
@braman : Löst du ABS-problemet? Vad var problemet? |
@braman : Löst du ABS-problemet? Vad var problemet? Såg nyligen en tråd där lösningen var så enkel att det hade bildats en massa fukt i kontakten till ABS-enheten, ibland har man ju tur att det är så pass enkel lösning. Därför är man nyfiken på hur du löste dessa två problem. Eller sålde du bilen - det brukar vara den vanligaste lösningen... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.