AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.041

Trasig disa ventil?

Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Hur vet jag om min disa ventil är trasig på m54b30? ?

När jag plocka ur min så är den stängd. Och inget motstånd i ventilen ska de va så? Eller ska en ok vara öppen och vara motstånd i ventile ?

Adu Oancea
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Den ska vara i öppet läge, Se den här filmen för demo.

Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ok.. tack få va min ganska trasig då den röde sig utan motstånd... kan de va orsaka till system to lean ? Bank 1 och 2 ?

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ok.. tack få va min ganska trasig då den röde sig utan motstånd... kan de va orsaka till system to lean ? Bank 1 och 2 ?

Adu Oancea
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Det här är bara en spekulation men jag tror inte spjällets läge har så stor betydelse på tomgång. Den enda uppgift den har är att ändra vägen för luften så det blir kort eller långt insug. Vilket sker normalt vid högre varvtal ~3500v och då ger det bättre effekt. Men det kan vara så att det är fler fel på DISA-spjället så den drar tjuvluft också.

I vilket fall tycker jag du bör byta det om de är trasigt då det påverkar effekten. Om det sen fixar dina Lean-koder så är det en bonus.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Har bytt den i går och genast annat liv i den. :D

Adu Oancea
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Kollade upp min DISAn på min bil i helgen. Det är ett bra exempel hur en defekt DISA kan se ut. Länk

Har inte några problem med FT-värdena med den trasig. Hur det visar sig med effekten ska bli intressant då jag inte vet hur bilen "ska" gå då den är ny för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man kanske skulle ta sig en titt på sin DISA-ventil! Billigt trim! :-)

Hmmm, jag undrar i vilket läge den brukar vara i när den hänger sådär löst? Gissar på stängt pga vakuumet.

Det stängs ju för att förlänga insuget vid låga varvtal och för att förbättra fyllnadsgraden vid låga varv, dvs bättre vridmoment vid låga varv.

Sen vid höga varvtal öppnas den upp för att korta ned insuget för att bibehålla den effektiva fyllnadsgraden som motorn normalt sett har (och därigenom bibehåller den det vridmoment som motorn normalt sett har).

Off-topic men när det skriva om DISA tycker jag vissa blandar ihop vridmoment, varvtal och effekt.

Effekt är vridmoment * varvtal. Inget annat. Plain and simple.

@CarTech : Min gissning är den kommer att kännas en aningens piggare vid lite högre varvtal. Eller kanske blir det placebo-effekten som orsakar det istället :-)

EDIT : Å andra sidan så sugs det en viss mängd luft och flärpen agerar ju isåfall lite som de gamla luftmängdsmätarna, dvs den öppnar sig av luften som sugs in.

Crap med, jag gissar på att den där flärpen kan nog vara i princip i vilket läge som helst...
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Jag är mer osäker vilket läge ett trasigt spjäll har vid tomgång. Du har fortfarande pulser i insuget, som kan röra till det. Så känns som om det kan fladdra mer eller mindre med varvtalet :)

Jag gissar att effektformeln var till mig. :) Personligen i det här fallet spelar det ingen roll vilken benämning man använder. Om jag säger att det är effekt som påverkas och du säger att det är vridmoment så är ekvationen samma. Om du skulle kunna mäta effekten och vet varvtalet så kan du få ut vridmomentet.

Frågan är i vilken ände av snöret vill du börja. :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, sorry - var inte alls riktad mot dig! Var lite klumpigt skrivet av mig.

Jag fick bara lite utslag när jag nyss läste på lite sidor som beskriver DISA, många beskriver funktionen att den ökar vridmomentet på låga varvtal och ökar effekten på höga varvtal.

Well, ovanstående påstående är ju faktiskt inte fel i sig. Men det bara späder på den utbredda förvirringen mellan vridmoment och effekt (att de är två helt olika saker), något som hetsmedia får ta på sig ansvaret för.

Och jag är också numera totalt osäker på i vilket läge den där flärpen egentligen befinner sig i när man kör - det finns nog komplexitet nog för att kunna doktorera i ämnet :-)

Enklast är nog kolla och byta vid behov :-)

Sitter bara och funderar på om det finns ett test i INPA för att verifiera att DISA-ventilen fungerar. Så man slipper riva halva insuget... Tja, får kolla vidare på det där....
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Jag försår. :)

Jag kan inte tala för INPA men använder mig av autocoms system som visat sig ha rätt bra stöd för BMW.

I vilket fall så hade jag möjlighet att aktivera ventilen genom datorn. Av förklarliga skäl som jag förstår nu, så var det ingen skillnad när jag gjorde detta. Ja, om det nu är en märkbar skillnad om man gör detta på tomgång. Men jag kan göra om testet när jag fixat den om det skulle vara till hjälp.

Men är det inte en helt annan typ av DISA i N46?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer, det är en helt annan mekanism. Ligger nedgrottat där nere i nederkanten på insuget - inget man enkelt kommer åt vad jag förstår.

Om jag förstått rätt så är #17 ställdonet och alla flärp(ar) sitter inuti insuget.
Länk

Såhär ser ställdonet ut
Länk

Förhoppningsvis är denna konstruktion mer hållbar. För om något går sönder här så verkar det som att man måste byta hela insuget...

Jo, INPA bör ha en testfunktion där man öppnar/stänger DISA-ventilen. Men frågan är bara vad man ska använda som kriteria för att avgöra om den verkligen öppnade/stängde ventilen korrekt. Förhoppningsvis orsakar det en tillfällig förändring i tomgångens karaktär, om inte så lär det ju vara lite svårt att enkelt fastställa det.

På denna motor så verkar inte DISA-ventilens läge ingå i modellen för beräkning av luftens massa som sugs. Fast indirekt vet den om det då varvtalet finns med i modellen (och den vet vid vilket varvtal DISA-ventilen öppnar).

Så om modellen förväntar sig ett visst läge vid tomgång och man plöstligt ändrar det så *borde* det ge upphov till en kortvarig förändring på tomgångskaraktären.
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Säkert en bättre konstruktion, förhoppningsvis lär de sig av misstagen ;)

Jo, din motor har många fler variabler som kan styra luftflöde och ett annat styrsystem. Så det kan vara riktigt svårt att förvänta sig vad som ska hända. Annars är det kanske möjligt att lyssna/kolla in i insuget och aktivera den med motorn avstängd.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Någon som har inpa och skulle kunna göra en read-out till mig i Sthlm området?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.