AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.344

BMW e60 530, Airbag problem (restraint systems fault)

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Tjenare,

Har ett problem med airbag systemet i min bil som enligt topic, med lite googling så inser man snabbt att man inte är ensam om detta problem.

Det rör sig om en bmw e60 530 av årsmodell 2005.

Har via DiS kunnat få fram dessa data angående felet.

Sattelite, B-Pillar, left, supply B6577_61035
SGM-SiM - 93F9 SGM-SiM: Control unit fault
Control unit, Safety and Gateway module B6577_61017

Förre ägaren av bilen var inne på BMW och fick en offert på ca 10000:- för att få felet åtgärdat, där ingår byte av styrenhet, kodning av den nya styrenheten samt arbete.

Detta har jag som sista alternativ att lämna in den alltså och snart löper offerten ut, så jag behöver hjälp. Tycker 10000:- kan man ha roligare för.
Det framgår dock inte vilken av styrenheterna det rör sig om, för vad jag har förstått så är det 2-3st boxar som rör airbagen?

Jag undrar om folk har erfarenhet av detta problem. Vad jag har förstått så är inte detta ett ovanligt fel.

Jag undrar, om jag skulle själv komma åt en begagnad box och byta den, (först måste jag dock veta vilken), det här med koningen, vad är det man kodar egentligen? Gifter man in den på något sätt i nätverket?

Hade uppskattat lite hjälp.

Mvh
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Verkligen ingen som kan komma med en input om detta problem?

Någon som har lyckats lösa detta själv?

Jag har som ovan nämnt, vet att jag kan få detta åtgärdat för 10000:- men jag tycker det är orimligt dyrt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.