AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.311

Prestandatest av "chippad" e87 120D N47.

Sida 2 av 2
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Barkis: Misstänkte att du tagit mätarfarten, bara 3" systemet borde inte göra så pass stor skillnad. Hur tänker jag då, jo hela hastighetsintervallet förskjuts en aning till ett lägre, där bilen accelererar något snabbare.

Gör väl ingen jätteskillnad i 150, men ett par tiondelar borde det vara. (Många mäter ju till 0-200km/h mätarfart och det skiljer säkert 5 sekunder mot verklig fart med original 177hk). Men avgassystemet gör en hel del verkar det. Grattis till en snabb 120d, jag tycker min går riktigt bra för att vara en liten diesel.

Nästa gång blir det en 125xd med samma typ av trim. 300hk ur en 2l är inte illa..
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Panzerfaust: Jag har kollat just detta. Kör så kort sträcka som möjligt och låt inte turbon ladda mer än absolut nödvändigt så går det bra. Med trimmet så stiger annars temperaturen i turbon för mycket när den får mer mottryck än den räknar med.

Så sa de.

En sak jag inte tänkte på var att DPF och katalysator sitter i en enhet. Följaktigen är min kat också borta nu. Verkar finnas rör med bara racekat i att köpa jag såg jag sen, blir ett sådant nästa gång.
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Amullo: Precis, så ska det vara har jag också hört. Har dock inte besiktigat min bil än efter bytet. Tekniskt sett är det, som tidigare i tråden sagt, naturligtvis inte lagligt. Men inget som "ska" kontrolleras.
Bosse-1: Du läste nog inte hela mitt inlägg, jag skrev att jag även mätt i verklig fart och att tiderna blev inom felmarginal samma... men felmarginalen låg snarare bättre i verklig fart än hastighetsmätarfart på 6an 100-150 tiondelar snabbare.
Antagligen för att varvtalet blir lite högre och därmed motorn starkare från 100km

Det man gör när DPF programmeras bort är att man tar bort reningen av partikelfiltret, utan denna bygger avlagringar på och filtret blir med tiden tätt, reningen fungerar som så att motorn öser på med bränsle så att temperaturen blir så varm i partikelfiltret att det bränner loss partiklarna så egentligen borde fiskörning vara det sämsta för ett rent filter :)
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Barkis;

Nej, jag verkar inte ha läst allt du skrev. Slarvigt! Jag skyller på morgontrötthet.´

I så fall är det ju ännu bättre. Men jag har nog kvar original avgas på min, även om det är frestande. Jag gillar att smyga fram diskret :)

Vad jag hört stämmer det där om fiskörning bra, bland annat därför jag tog bort mitt, då jag tyvärr kör mycket långsam trafik och jag sällan kan utnyttja så bilen kan sätta igång rengöringscykel. Sen att det ger några hästar till är väl en bonus...
Jag kollade på effektkurvan och jag har 58Nm mer i vrid på hjulen vid 100km i verklig fart då motorn varvar mer än den gör vid mätarfart i det intervallet, antagligen därför det blir aningen bättre acc trots att hastigheten är högre
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Uppdatering: Bilen rullar på bra. Var nyligen på Nurburgring och körde några varv, de extra hästarna hjälper verkligen i de tunga backarna!

Fick också för omväxlings skull en bit fri autobahn framför mig på vägen hem, tycker det är sällsynt nu för tiden. Facit blev 245 km/h enligt Gps (drygt 260 på mätaren). Inte så illa. Skulle säga att det var nära nog toppfart, kanske ett par km/h, max 5, till hade gått att plocka med ännu längre fri sträcka.

Kuriosa är att varvräknaren står på ganska exakt 4500rpm i den farten på 6ans växel. Någon som pressat upp sin 118d, 120d eller 123d i mer?

Väl mött
Bosse

effekten börjar dala rätt snabbt efter 4200rpm, vid 4500 har iaf min 25hk mindre.

Om det är samma förhållande i utväxling som mellan 3seriens 318 och 320d så skulle 118d gå fortare pga att den varvar mindre i den farten om man nu har samma effekt i motorn.

123d varvar tydligen än mer i den farten men dubbelturbo kanske gör att effekten håller i sig bättre.

20" fälgar med hög profil så blir toppfarten bättre :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.