AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.138

Köpråd M4 M2 eller rent av en M6

Sida 3 av 4
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Ska iväg och speca min bil i eftermiddag.
Väljer melllan vit och blå. Annars är jag nog rätt klar med vad jag vill ha.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vilka färger finns det? Hittar ingen konfigurator.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sani: Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tack acey - det var inte mycket färger eller inredningar att välja på, tom färre än för M-light versionerna...den vita känns trist, spontant.

En M2 GC CSL hade varit något för den lilla familjen man har :)
da
280
damaen
M135i xDrive
Sugen på att lägga order. Vad fick ni för rabatt?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Då ser den ut som följer

Long beach blå
Svart läder med blåa sömmar
DCT låda
Komfortöppning
Eluppvärmd ratt
Vindruta med grå överkant
Tonade rutor
Automatisk avbländbar backspegel
Sätesinställning elektrisk
Svankstöd
Belysningspaket
Nav Pro
Harman/Kardon
Bluetooth pro

Så är det bara att vänta....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad använder du i blutooth pro som inte finns i vanliga?

Helt hundra på att du ska ha automatlåda?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Ser ut som en bra spec Jonas.

Det här med låda är ju mycket en tycke och smak. Jag har haft flera potenta bilar med aut så jag är riktigt sugen att gå back to basic igen och ha en manuell.
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Härligt Jonas, är själv rätt sugen på ett byte till M2. Dock är beg M3 alt Cayman alternativ för mig så vi får se.
Om man får komma med synpunkter så hade lagt till avbländbara/infällbara ytterspeglar, RTTI och onlinetjänsterna, adaptive suspension, speed limit info och PDC fram/bak. Även fällbara huvudstöd bak (om inte det är standard).
Undrar om M2 kommer levereras med Michelin PSS?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Den går inte att få med HUD?

Jag har kommit fram till att i en lite mindre "busbil" är det manuell jag vill ha - speciellt om motorn är lite varvvillig.

Och en fullsmetat A45, som kanske inte behöver bogsera så ofta, är det ganska lite finesser jag använder. Hyfsad stereo, Blåtand med telefonen - OK, men inte ett krav. Navi, mm, tycker jag fungerar BÄTTRE med appar - WAZE e.g. Och en instrumentbräda är faktiskt snyggare utan massa tjafs på.

Klart skall bilen vara snygg att se på (lack och spoilers), och man skall sitta bra (lagom fastklämd, gärna mocka/alcantara så man inte glider runt). Då är man snart hemma med halmen. Elinställda stolar är ju egentligen bara tungt och dyrt. Men har ju klart sina fördelar.

Lägg till lite praktiska aspekter - användbart baksäte, fällbara baksäten och genomlastningslucka, och en dragkrog för lite åkatilltippenpraktiskt. Och jag glömde att parkeringshjälp och -varnare är bra. Men inte till vilket pris som helst.

Vem gillar den gamla navigatorn i E46 eller E39 LCI? Nä, en rolig bil ska vara rolig, och att lägga massa pengar på en navigator som ser gammaldags ut om tre år är ju inte lönt. Lägg pengarna på nya bakdäck :-)

Vill bara tillägga att jag ju är klart nöjd med min lilla busbil (A45), men någonstans är det manuell och bakhjulsdrift som lockar... Men den är ju verkligen prisvärd för sin prestanda och praktiskhet.

trevlig helg
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Var in idag och pillade på en spec enligt följande:

Alpinvit II
Läder Dakota Svart med blå kontrastsömmar/Svart
Automatiskt avbländbar innerbackspegel
Adaptiva Kurvljus
Tonade sidorutor bak samt bakruta
Helljusassistent
Navigationssystem Professional
Högtalarsytem Harman/Kardon
Svensk språkversion

Behöver man verkligen navigation och allt lull-lull om man tänker på ett kort eget ägande? Nästan allt viktigt är ju standard. Takluckan känns lockande men bidrar till högre vikt etc. Visst apparna känns moderna men kommer inte denna bil köras för körandets skull kontra den tekniska? Hur eftertraktad blir den här specen tror ni?

Känner ni till om era BMW-handlare erbjuder 6 mån försäkring? Bor i Stockholm så kan tänka mig att den blir saftig i mitt fall annars.

Rabattsatser?
da
280
damaen
M135i xDrive
Har navigation i min M135 och skulle lika gärna använda mobilen till det. Inte värt 20 tusen.
Definitivt manuell låda om det blir köp, samt HK, tonade rutor, avbländbar innerspegel, ljuspaket. Klart!

Om jag förstått rätt kan business Bluetooth numera streama musik? Och Pro Bluetooth tillför bara dockan under armstödet (som kräver dyr adapter för varje telefon)?

Verdi
Navigation tycker inte jag behövs på den typen av bil. Ska man inte köra den på vintern behövs inte kurvljus heller. H/K? Ska man inte lyssna på motorn? ;)
St
1.200
Stilren

Damaen,

Tack för vettig input!

Det stämmer ang. Business BT och BT Pro. Det går att streama musiktjänster i Business BT. I tillägg får du även möjlighet till extra telefon och extra mikrofon i BT Pro.

Navin kan man ju slopa i och för sig om man inte går i tankarna på att fullsmeta sin bil. Google Maps fungerar ju klockrent när man behöver GPS. Känner lite att för M2an kan man fundera så här "allt eller mycket mindre".

Ljuspaketet är ljus i dörrarna och sminklampor i kupén eller?

Verdi,

Tack för vettig input!

Jo men H/K är högre prioriterat för mig som lyssnar mycket på musik. Även om jag aldrig i praktiken gjort det i mina sportbilar särskilt mycket eller länge. Svårt val faktiskt. Standard högtalarsystem är dock alltid kasst och ska du streama nån låt här och där så kan det vara gött med bättre tryck samt att högtalarna ser bättre ut också rent estetiskt och blir något extrakryss i alla fall.

ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Navigator och ljudsystem kan ju debatteras till döddagar. Man kanske ska välja det man själv tycker att man har behov av och inte stirra sig blind på extrakostnad och andrahandsvärde. Är inte förresten nav standard nuförtiden?

Nav- För mig som gillar långturer på kontinenten är stora navigatorn kombinerat med onlinetjänster och RTTI till stor hjälp. Det gör det enkelt och smidigt att planera rutter, hitta sevärdheter, hotell och parkering vart man än befinner sig
.
H/K- För mig som jobbar med ljud och gillar att lyssna på musik i bilen är HK ett måste. Även om inte detta HK är ett speciellt bra system. Jag hade HIFI i M135an och det var disaster. Men även detta är ju subjektivt, lyssnar man enbart på Spotify över Bluetooth så kan man lika gärna välja grundsystemet eller spela direkt ur telefonens högtalare. 😉
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
H/K är ett av de "onödiga" tillvalen jag skulle gå på. Inget mellanting - för man kan ju enkelt uppgradera ljudet ändå (Alpine) om man ändrar sig. Streama musik är nog ett av de viktigaste "säljande" tillvalen på andrahandsmarknaden. Utan det (eller väldigt billig uppgradering) är man nog betydligt mindre intressant. Sedan är det ju skönt med aut avbländbara saker - men nu pratar vi finlir ;)

Sitt bra och ha ett riktigt estetiskt yttre, så klarar motor och väghållning resten.

Väghållning förresten - ska man ha adaptivt chassi? Jag skulle nog gå på standard, men visst, när frugan skall med så kan det vara bra med mjuk gång. Annars standard och KW3 coilovers.

Laserljus?
da
280
damaen
M135i xDrive
Varken adaptivt chassi eller laserljus eller ens LED-ljus finns :)
Ingen större förlust IMHO
St
1.200
Stilren

Jo men visst. Och om jag analyserar mig själv så lyssnar jag mer på musik än använder GPS, i en andrabil. GPS:en är mest skön för real-tid meddelanden, korrigeringar längs med rutten, olika ruttval och estimerad restid etc. om man skulle åka neråt.
I min värld heller inget krav på den här biltypen. Hade inte nav i min Cayman R och det var inga frågor på det.

Snarare borde jag fundera på manuell eller DKG-låda. I Stockholm vill man väl ha automat. Eller? PDK-lådan var felfri (987GenII). SMGIII (E63M6LCI) katastrof i vissa lägen men underbar i andra. Frågan är vad man tycker om den manuella lådan. 1M är ju kul att köra. Det är så kul på olika sätt. Paddla lite eller koppla och växla klassiskt.
Verdi
Det beror ju på hur en bil som en M2 används. Ska den användas som en daily driver så vill man ju ha automat, navi, H/K osv. Annars tycker jag inte det behövs. En manuell är alltid roligare att köra även om den blir lite långsammare.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
M2 går inte att få med hud eller adaptivt chassi.

Navi har jag valt som ett av få tillval. Tycker att det blir så mycket snyggare inredning. Streaming blir mycket snyggare också utöver själva Navi-funktionen. Sedan hade jag inte skippat Harman. Kostar trots allt bara 7 lock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.