AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.959

Gnissel högt från vänster hjulhus bak 523i -00

Har ett högt gnisslande ljud från vänster hjulhus bak. Hissat och smörjt 2st punkter (tänkte ladda upp bild om det går) men vet inte vilka reservdelar som skall bytas. Tänkte nån kunnig kunde kolla på bilden och berätta vad delarna heter. Tacksam för svar.
Bild ; Länk
Denna länk ska funka ;Länk
Märkt ut med 2st röda pilar. Vet bara inte vad jag sprutat smörjmedel på... Vad reservdelarna heter..??
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm det ser ut som att kränghämmarstaget har hoppat isär!
Det lilla staget där övre pilen pekar på infästningspunkten för det, bara det att det hänger bredvid i luften.

Försvinner gnisslandet när du smörjer vid pilarna?

Gnisslandet brukar annars nästan alltid komma från en bussning som sitter under navet ute vid hjulet.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man skall INTE smörja gummibussningar om man inte har 100% koll på exakt vilka smörjmedel som fungerar ihop med gummit!

Smörjer du med petroleumbaserad smörjmedel kommer du att skada gummit i de rörliga bussningarna/lederna!

Som Martin påpekat - staget till krängningshämmaren har lossnat/gått av - byt staget (på båda sidor) så kommer det troligen att tystna. Troligen är det staget som gnider mot stagets metallyta och då gnisslar det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo ljudet försvann när smörning gjordes. Jo såg att krängningshämmare behövs bytas. Nä inget metalliskt ljud utan mer gnissel från trögt torrt gummi. Så eftersom ljud försvann så är det nån bussning från nån av pilarna. Kollat på länkarms satser samt den bussningar som nämndes som brukar va problemet och de hittar jag bland reservdelar men inte de som skapar ljudet. Smörjningen tror jag inte kommer hjälpa nån längre period utan lär få byta ut dem. Men vad heter de? Tacksam om nån har en länk till reservdelarna så man kan beställa. Mvh
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Länk

___

Min bil: Länk
Tackar pbengtss!!
Ser fortfarande inte vilken det skall vi på spräng skisserna men får kolla i lugn och ro en kväll. Fortfarande inget gnissel sen smörjningen men tycker bara att hela bakdelen är stum och skakig på kullersten och farthinder. Känns inte mjuk och följsam riktigt. Kanske är ballpoints A och B samt länkarms sats som kommer göra tricket. Årsmodell är -00 och haft den några veckor efter inbyte hos bilhandlare. Nöjd övrigt. Men åkt mycket bmw och vill ha det till att där är mer komfort i bakvagnen. Så drygt att bara byta massa och sen så är det inte det som skapar felet. Att det enbart skulle vara krängningshämmaren är ju inte så troligt, klart den gör sin del men något mer har ju flyttat ut tyngd till bakre bussningar som pilar pekar på och därav skapat missljud. Vi får se var jag börjar :S

Tack för alla svar / nybliven bmw ägare
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Denna är tydligen rätt vanlig källa till gnissel:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja precis, det är ju de balljoints A och b som skisserna visa. Men eftersom det försvann efter smörjt där pilarna visade så känns det ju som det inte är dessa.
Tack ändå :)
Tydligen är det bussningarna till vänster bak swing som är dåliga och skapar gnissel. Inget som finns som original att byta ut från bmw vad jag hört utan finns massa andrahands tillverkare som säljer dessa.
Bara hitta till min modell med. Kollar ebay men inte hittat till min modell än. Nån som har ett tips på nån bra sida/länk så är jag tacksam.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
De ingår inte i bakvagnssatsen här? Länk

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.