|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil var inne på service idag. Det är en BMW 116D från 2010 och har gått ca 6700 mil. Servicekillen sa att bromsarna snart var slut - var 3 millimeter bak och kanske 5 fram kvar. Han sa också att de hade bedömt att också skivorna behövde bytas, till priset 7900kr. Jag är själv inte någon bilmänniska och har speciellt bra koll på bilar, men jag tycker att det låter helt sjukt att behöva byta bromsskivor när bilen har gått så lite. På min tidigare Volvo har jag kört ca 10000mil med vardera, men har bara bytt klossarna en enda gång (och då bara bak) - skivor har det aldrig varit tal om och är lite undrande hur BMW vill byta allt med såhär låga mil. Har de kvalitetsproblem? Så hur låter detta i era öron? Vågar jag mig på att bara byta klossarna, trots att de gärna vill byta hela rasket? Är det föresten svårt att byta klossar själv? Det ska väl nollställas i någon sensor också? | |
|
Hur är din körcykel? För dem som endast kör landsväg räcker såklart bromsarna längre än för dem som kör mest kör inne i tätort. Att byta skivor och bromsklossar är en enkel manöver, men som vanligt kan allt vara svårt första gången när det handlar om något man inte kan. Vänd dig till en annan verkstad och be om pris så kanske du får bromsklossar och skivor utbytta till en billigare kostnad Att skippa att byta skivorna utan att ens ha tittat på dem, låter dumt. Ser de bra ut så är det en sak, men om du inte kan bedöma om de ser bra ut eller inte kan det nog vara bäst att byta. |
|
|
Felet många gör vid bilkörning är att bromsa för lite, man skall bromsa jämt, undvik motorbroms. I dag får man lära sig att miljököra, hoppa över växlar och sluta bromsa. Garanterat slut med skivorna och igenpackade partikelfilter eller kattar. Jag säger inte att du är en sån men din fru eller barn eller tidigare ägare på bilen kan vara det. Så tänk mindre på bensinförbrukningen och mer på bilen, så håller grejorna bättre. Hälsn Peter |
|
|
Tack för svaren! :-) Jag köpte bilen i somras, så jag har inte kört så mycket själv än i bilen så det är svårt att bedöma hur den har gått. Men jag misstänker att den har gått mycket i stan i en halvstor stad. Den har ju heller inte gått så många mil för sin ålder, så det pekar väl för att så är fallet. |
|
|
Hej Orfeus.... m fl, Det finns en lång tråd här på AP om det där med verkstadsrekommendation att byta skivor. Jag hinner inte just nu, men jag skall försöka återkomma med en länk snarast. I korthet handlar tråden om ett antal exempel på rent lurendrejeri. Om du inte kan något om bilar, lär det lysa igenom, och då är du torsk.... Titta in på bromsskivorna genom hjulekrarna eller -hålen. Är skivorna blanka, kan du ta det lugnt. Och bilen till en annan verkstad för att byta klossar, om du nu inte bestämmer dig för att försöka utbilda dig och byta själv. Som det sades ovan, är det en lätt operation, kanske en bra början på ett fortsatt mekande. :-) Återkommer, Lennart |
|
|
Här är länken: Länk Som sagt, verkligen läge för vaksamhet. Och åtminstone för en "second opinion". Fast försök kolla skivorna själv först. "Själv bäste dräng." /Lennart |
|
|
Moderna bilar som jobbar med bromsarna för att få en stabilare färd, sliter betydligt mer på skivor och belägg än äldre bilar. Byte av bromsskivor och belägg är rätt basic men är ofta skitigt... Bra verktyg underlättar och "gör halva jobbet" som de brukar säga. ;) Det enda "specialverktyg" som brukar behövas till BMW-bromsar är en 7mm insexnyckel/hylsa/bits etc. - det är en storlek som inte alltid finns med i hylsnyckelsatserna. Har bilen rullat mycket stadskörning är det inte så konstigt att byta belägg/skivor vid det miltalet. Faktum är att småbromsande i låg hastighet sliter mycket mer på skivorna än bromsning i hög hastighet då skivorna får upp lite temperatur - då blir det en friktion mellan bromsbeläggen och friktionsmaterial som avsatts från klossarna på skivan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.