AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.367

Bussningar framvagn 316ti 04' - måste byta allt?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Vet att när man trycker till lite småkraftigt i låg fart på bromsen så hugger det lite.
Det är de bakre bussningarna på främre länkarmarna.

I tidigare tråd diskuterade jag att köpa helt nytt länkarmskit. Jag har funderat på detta, måste man verkligen köpa hela kitet och byta precis allt? Kan det inte räcka med de bakre bara, de ska ju kunna träs på länkarmarnas bakre ände (och sitter med två skruv).

Hur hade ni gjort? Erfarenheter?

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade bytt allt (gjorde det på E46:an) - problemet är att det är inte så enkelt att trä på bussningen på bärarmarna - de måste nog ändå demonteras för den operationen och pressas på i en press eller med specialverktyg.

Är bussningarna bak dåliga är troligen även spindellederna som sitter inpressade i bärarmarna dåliga också...

Så när ändå allt är borta - byt allt, det är inte så mycket merarbete och du slipper börja rota i det igen efter kanske 1-2000 mil eller så som kan bli fallet om du bara byter bakre bussningen.

Hur långt har bilen gått på de bärarmar som sitter på nu?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Enligt vad @Johan B skriver. Byt pendelstagen till krängningshämmaren också när du ändå är där och rotar.

// Jonas

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Om du nu endast vill byta bussningarna så är det enkelt.
Använd en tvåarmad avdragare och dra lös dem (jag körde mutterdragare). Spruta lite 5-56 så släpper bussningen lättare från tappen.
Rengör tappen från smuts med bromsrengöring.Ta lämpligt smörjmedel ej petrolium baserat och smörj tappen och bussningen.
Passa in bussningen RÄTT och slå in den med en studsfri hammare. Det behövs inte så mycket kraft två-tre slag.

Du kan kolla denna länk.

r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Hej.
Det bästa är väl att byta allt, men har själv enbart bytt bussningarna på två e46 då det inte var nåt glapp i övrigt.
Jobbet gjorde jag under bilen, så jag inte behövde demontera hela länkarmen.
När jag bytte så sprutade jag olja runt bussningarna så dom lossade enkelt med några välriktade hammarslag.
Vid montering så smörjde jag upp med en typ av glidmedel vi använder på jobbet när vi reparerar vattenledningar, men går nog bra med det mesta.
Sen använde jag en vanlig gammal hederlig tving och lite träbiter, och gjorde på samma sätt som i videon i ovanstående inlägg.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Utmärkta svar och tips!

Beslutet är taget - jag ska byta allt. :-)

Tack allihop!

@Johan B - 14.000 mil nu.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, då är det nog dags att byta "rubbet".

Glöm inte att göra en fyrhjulsinställning efter bytet bara.

Jag köpte mitt framvagnskit från claus-autorparts. Jag valde M-sport II - bärarmarna. De är lite dyrare men är stabilare i spindellederna då de inte är lagrade i gummi utan metall.
Det enda som blir lite annorlunda är att castervinkeln blir ca 1-2 grader annorlunda för lite "sportigare" styrning. Jag upplevde nog att styrningen blev lite mer "direkt" efter jag bytte bärarmarna. De skall tydligen hålla längre också av samma anledning.

Annars var M sport II-bärarmarna bolt-on, även om tillverkarna anger att de bara är för M sport II-chassi.

När jag köpte dem var de tillverkade av Febi Bilstein.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Johan!
M-sport II är markant dyrare och jag har redan en bil som kräver dessa (den dag det börjar glappa på den) så jag kommer hålla mig till "standard"-kittet för denna bil, min lilla 316ti.

Absolut, medveten om att inställning behövs efteråt.
Kommer handla hos Claus.

/A

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.