AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.675

Oense med lackeringsverkstad

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Min E90 M-sport (sedan) behövde ny lack (Le Mans blå) på stötfångaren framme. Jag inhämtade prisuppgifter från tre olika lackeringsverkstäder, och alla konkluderade under taxeringen att fångaren, inkl. de flesta inbyggda detaljer (lampor, grill etc) ville demonteras innan själva lackeringsjobbet påbörjades. Jag valde, inte oväntat, billigaste verkstad. Det uppgivna arbetsomfånget var ju identiskt för alle tre. Trodde jag. Efter att bilen var utlämnad från verkstan, upptäckte jag att muttrarna som fäster skyddsplattan under motorn till undersidan av fångaren, alla hade blivit överlackade. Dessutom var gummiläppen mellan plattan och fångaren delvis lackerat. Konklusion: Verkstaden hadde inte demonterat fångaren innan lackering, och de hävdar i eftertid att detta inte heller var inprisad i deras prisuppgift. Den taxeringsansvarige hade dock just innan överlämnandet av prisuppgiften (på papper) til mig klart uttryckt att fångaren måste demonteras, även om bara totalpriset var skrivit på papperet. Lackeringsjobbet är annars till synes av tillfredsställande kvalitet. Jag skickade en mejl till verkstaden ang. min upptäckt, och de erkände att demontering av fångaren hade utelåtits. De vägrar dock att ge mig någon form av ersättning för detta avtalsbrott (dock inte möjligt att dokumentera), men har sagt sig villiga att ta bilen in igen för at ta bort överskottslack från muttrarana och gummiläppen. Sista utspel är att de vill demontera stötfångaren och göra jobbet på nytt (detta meddelandet blev dock skickat klockan 2 på natten, och jag misstänker att avsändaren var påverkat av något vid just det tillfället..). Jag menar sistnämnda är lite väl tilltaget, och föredrar en ekonomisk kompensation för utebliven demontering av stötfångaren, och därmed insparat tid (ung. 2 timmar?). Detta avvisas alltså av verkstaden. Förslag?
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Lackeringsverkstaden har alltså erbjudit sig att ta in bilen för "sanering" av överskottslack men detta tyckte du inte var en bra idé?

Då erbjöd de sig att göra om jobbet helt från början fast nu med en demonterad stötfångare(lackeringen var ju bra?). Sanering även i detta fallet?

Känns som lackeringsverkstaden har varit väldigt tillmötesgående?
Vad skulle de kunna göra för att få dig nöjd?

Tillägg: Vad betalade du för jobbet?
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Göra jobbet som avtalat så klart. Min huvudinnvändning är utebliven demontering, också av olika plastdetaljer, förresten. Här hade de bara maskerat. Skyllde på rädsla för avbrutna klips, eftersom de inte hade på lager. När de övriga verkstäderna hade så mycket mer arbete med i sina prisuppgifter, och inte låg så mycket över i pris, blir man lite ledsen. Det är väl inte så obegripligt?
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Men sa du inte att firman har erbjudit sig att göra om jobbet? Vad betalade du?
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Nu kanske jag har missat något, men om resultatet blev bra och dom erbjuder sig att ta bort "överskottslack" och det görs ordentligt så förstår jag inte varför man skulle vilja lacka om det igen, eller kräva kompensation bara för principens skull.

Har dom lyckats att lackera stötfångaren bra och man inte ser att dom har fuskat så kvittar det väl om dom har tagit av stötfångaren eller inte, det viktiga är att lacken blev bra, dessutom slipper du oroa dig för passform och liknande problem som uppstår efter demontering.

Ju mindre dom rör på bilen desto bättre enligt mig :)

Undrar också hur mycket pengar det rör sig om.
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
5600
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.