|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med en BMW 325 IX -08. Ibland när bilen är kall, och stått över natten, börjar motorn hacka, och motorlampan lyser gult konstant. Varvräknaren går från 500-1000 varv. Bilen är automat, så när jag lägger den i ”D”, hackar bilen. Man kan köra, men bilen går som en kratta. Stängen jag av bilen, drar ut nyckeln och startar igen, går den som en klocka. Vad har hänt, någon som råkat ut för detta tidigare? | |
|
Gör en felkodsavläsning! Spontant skulle jag gissa på en trasig kamaxelgivare, men det kan vara annat! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har hänt två gånger för mej. Båda gånger efter att jag har kört av motorväg och in på parkering. Inga lampor tändes. Samma beteende... Hade igång tempmätaren ena gången, har för mej att motortempen låg på 78 grader då. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hackar bilen när du kör också, plus när motorn är varm? eller körs bara i nödläge? |
|
| Tack för svaren. Har nu gjort en felkodsavläsning på en BMW verkstad i Kristianstad. En tändspole var paj. Bytte alla sex, och nu går den som en klocka igen. Var förts orolig att det skulle vara spridarna, det skulle gå på 20 000:- att byta. Men tändspolarna kostade bara 150:- st... :-D Tydligen ett vanligt problem att tändspolarna strular... | |
|
Härligt! Jag spridarna e dyra som satan.. :/ Jag fick inte mina spolar utbytta när jag bytte spridare.. Kan man göra det enkelt själv tro :)? |
|
|
Byta spridare kan man göra själv om man har tillgång till rätt program till dator, tid, lite vanliga verktyg, har tålamod och inte tummen mitt i handen. Här är en som gör ett byte på en N54 men torde vara liknande procedur på N52, N53. // Jonas |
|
|
Har samma bil, fast med manuell låda..Jag undrar över detta fenomen..Jag har exakt samma fel, min bil kan börja hacka och fladdra upp o ner i varv också. Händer oftast under färd, eller när jag stannar till. Skulle säga att det i snitt händer två till tre gånger i månaden. Jag stannar, stänger av motorn, drar ur nyckeln, Sätter tillbaks nyckeln, trycker på startknappen, och den startar och går precis som den ska. Precis varje gång det händer!! Inga felkoder har hittats på verkstad. Ingen lampa tänds när detta sker. Jag är inte jättesugen att lämna in bilen på verkstad, där dom kanske bara byter delar på måfå och felet ändå kvarstår. Jag tycker verkligen att man borde få en felkod om det skulle vara en tändspole eller en kamaxelgivare som spökar. Det känns verkligen inte logiskt att ingen kod kommer. Klart man kan byta tändspolarna om de nu bara kostar 150 spänn styck, men ja. Men min tur så är det väl nåt annat som är trasigt.. Jag byter också spolarna till att börja med. Återkommer med besked när jag kört en hel månad efter bytet, så får vi se om det försvunnit=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.