AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.932

Hur lång tid bör en service ta?

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Jeg lämnade in min 8 år gamla 325d till en BMW-verkstad i går för service, ung. 2 år och 30.000 km sedan sist. Avtalet var att detta skulle äga rum klockan 14:30. Jag var lite tveksam till att lämna in den så pass sent på dagen, men tänkte ändå att verkstan måste veta bäst hur lång tid dom behöver på en service. En kundmottagare tog emot nyckeln kl. 14:15 för avläsning, och jag begav mig sedan ut på en promenad i närområdet. Kl. 15:05 kom jag tillbaka och bilen stod fortfarande orörd på utsidan av verkstan. Efter ännu en promenadsväng kom jag tillbaka ung. kl. 15:20. Då var bilen borta. Kl 16:15 kommer kundmottagaren bort til mig (jag sitter och supar kaffe og tittar på TV i kundloungen) och berättar att bilen är klar. Motorolja (7.5 liter), oljefilter och bromsvätska uppges vara bytta, samt "fordonskontroll" och "service standardomfång" utfört. 4200 kronor tack. Vad tycker ni?
Du kan väl räkna med att dom debiterar ca 1300kr/H. Att dom gjorde allt detdär på 1h tycker jag låter otroligt ? satan va snabbjobbat ????

MotorOljan lär kostat en bit över tusenlappen, filtret några hundralappar.

Brukar inte ett bromsvätskebyte ta ca timman? Förstår inte hur dom han allt på en timma ?..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är nog inte omöjligt om de har bra utrustning så har de centralt system för oljebytet, ev tom så att de byter genom att suga genom oljestickans rör.
Även om de tappar via oljepluggen är det ju:
in med bil, kör direkt in på lyften, upp med huv, anslut och starta bromvätskebytarmaskinen, lossa oljefiltret och oljepåfyllarlocket.
Höj upp bilen , öppna ena hjulets bromsluftare och häng dit flaskan. hämta spillfat, öppna oljepluggen. Byt till andra hjulet.
Gå runt och syna bilen "fordonskontroll" undertill samt trösklar mm, byt hjul på avluftaren. Fortsätt kolla bromsar etc. Byt till sista hjulet. Sätt i ny plugg. Städa undan spillfatet.

Bort med bromsvätskeflaskan, ner med bilen. Byt oljefilter, tryck i olja med automatiska oljepåfyllarmaskinen som hänger i taket/väggen. En snabb kik i motorrummet och resten av bilen okulärt. Starta och kör ut och åk ett varv runt parkeringen och gasa bromsa lite så det känns ok.
Klart.

Det går nog att göra på 55 minuter utan större problem, men då är man duktigt effektiv om man är ensam, eller mindre noggräknad med "fordonskontrollen".
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Strul med bilen innan din tid, sent på dagen och alla ville hem i tid så de var två mekaniker kanske.

Den där fordonskontrollen ger jag egentligen inte mycket för, visst är den fin att ha papper på men tror ändå det fuskas med vissa delar i den. Tex så plockas ju inte "skyddsplåtarna" i filtmaterial ner så de kan inspektera golvet utvändigt. Detta märkte jag väl när jag i somras plockade ner dom och ungefär ett ton sand o grus föll ner på golvet. Mycket fukt som samlas om man inte rensar ibland.

// Jonas

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej men det betyder ju inte att de fuskar?
Dvs ingår det att det skall demonteras?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Menar han inte att inget gjordes första timmen så han fick vänta i onödan?
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Onödig väntan är ju en sak. Jag är mer betänkt över att den korta tiden gått ut över kvaliteten på servicen. Dessutom att de fakturerar 3000(?) kronor per timme arbete. Oljan köper troligen BMW in för långt under 100 kr per liter, hur högklassig den än påstås vara. Det kan dock ha varit 2 mekaniker i arbete samtidigt
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@marin849: Jag var inne och fick prisuppgift på nya sådana filtplattor då mina är lite skadade och då frågade jag om de brukar plocka ner dessa vid denna kontroll och svaret jag fick var ja. Döm då av min förvåning när all smuts ramlade på golvet då jag bara en kort tid tidigare haft inne bilen på fordonskontroll. Min slutsats är då att det kan slarvas med kontrollen.

@Inkog: Du hade fått betala samma peng om det tagit 5 timmar. När du bokar tid för service får du en offert på det jobb som skall utföras, du godkänner offerten med underskrift, får en kopia på offerten och betalar också den summan som ni kommit överens om när arbetet är utfört om nu allt ni kommit överens om finns med på slutgiltiga fakturan vill säga. Så fungerar det iaf hos den lokala BMW handlaren/verstaden i byn.

De tar inte betalt per timme utan det är uträknat per jobb (tid+delar) och det kostar en fast summa.

Tex: En felsökning kan ju pågå i 30 minuter till 2 timmar beroende på om de hittar felet. Kostar inte mer än 1500:- för det.

// Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.