|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en 316 -03 E46 som rullar 14000 mil och ser rätt bra ut MEN serviceboken berättar att de servicar som gjorts har utförts med lite för lång tid mellan tillfällena. Det har gått mellan 3000 och 4000 mil mellan tillfällena. Hur ser ni på saken? Jag vet att motorer inte mår bra av för långa intervaller mellan service, är det acceptabelt med 3-4000 mil? | |
|
Vet inte vad boken säger om intervall på service på en 316 men på min gamla 320 var intervallet satt till 2500 liter förbränt bränsle. Alltså runt 2500 mil mellan var oljeservice. Nu ska jag då tillägga att jag bytte olja på halva den intervallen. Endel går efter vad tillverkaren anger, jag byter efter absolut max 1500 mil. Meningarna om detta går isär. Gör vad du tycker är rimligt. Att din bil rullat 3-4000 mil per service är säkerligen 1000-1500 mil för länge på samma olja. Ta regnumret på bilen och ring BMW och fråga. // Jonas |
|
|
Så bilen har gjort 3-4 servicar totalt på 12 år? Varav så var väl 3 år fri service vilket låter konstigt om man dragit ut på dessa så bara en service medan den var fri? Den har gått ung. samma som min, och jag har haft den drygt 8000 mil och gjort 4 servicar på 7 år( 2 olje, en inspektion I o II), och det var väl 3 st gjorda när jag köpte den vid 5500 mil. Håller med att det verkar lite gjorda servicar, men kolla vilken typ. Normalt sekvens är olje/InspI/olje/InspII/olje osv. Men kanske viktigare var och hur den har gått - massa korta sträckor(slitage cat) - mycket storstad(och slitage koppling) - och liknande. |
|
| Drygt 1000 mil om året i snitt, och med 4 servicar(?) blir det en service vart 3,5 år. Kolla om ägarna har gjort egna mellanservicar, eller gjort mellanservicar på andra ställen. Annars får du räkna på vad som kan haverera i förväg pga detta och vad det skulle kosta att reparera, och sedan dra av så mycket du tycker det är värt från priset på en MOTSVARANDE bil med korrekt ifylld servicebok. Får du den tillräckligt billigt kan det vara värt att chansa... | |
| Vad är det som brukar ta stryk i motorerna av olje och filterbytes-slarv? Hydrauliska ventillyftare brukar geggas igen men får man ordning på sådant genom att rensa systemet med nya oljebyten? | |
|
Det finns ju diverse kurer för att få ned oljeförbrukning, minns inte vad de heter - men det borde räcka för att få rent från det ena och andra. Men som jag minns syftade de kanske till att få sot och fastnade kolvringar att släppa, som kan vara en orsak till oljeförbrukning. Men vad som är typiskt kan nog variera mellan motortyperna också. BMW verkstäder verkar se till att boken blir ifylld, men när jag hade Ford så var det inte så. Jag fick ibland komma tillbaks efteråt och be dem stämpla serviceboken. Och icke BMW verkstäder kanske missar fylla i boken. Så följ upp historiken lite, är vad jag skulle göra. Det som finns i boken är kanske bara Inspektion och oljebytena gjorts hos annan verkstad. |
|
|
Låter motorn bra nu? Koksad olja på kolvringar, avlagringar i toppen o sumpen, ökat slitage på lagerbanor och kamnockar etc.. Har det gått såpass långt att filtret satt igen sig så kan det öppna en bypass över filtret och oljan snurrar ofiltrerad. Jag skall dock tillägga att en kollega som inte är så noga med bilar hade en Skoda från -00 och han bytte väl oljan max 3 ggr (för man fyller ju på ibland heter det..) på de runt 18000 mil han hade bilen till växellådan havererade. Motorn gick fint. Får du bra pris på bilen kan du ju chansa på att byta oljan direkt och göra ett par täta oljebyten. Se till att köra så att oljan kommer upp i bra arbetstemteratur (runt 100 grader C) och får gå så mestadels av tiden intill byte. Du kan ju skruva av tråget vid första bytet och se om du behöver rensa från avlagringar. Ta då också en kik på oljepumpens sil med avseende på avlagringar. // Jonas |
|
|
Lite som JcN föreslår, byt olja på din bekostnad innan du köper - och lyssna. Billig åtgärd jämfört med att köpa bilen. Bjussa på det för säljaren - och det blir i sig avslöjande om han blir rädd och nekar. Förr i tiden var det STP som var vanlig tillsats för att tjocka till oljan så ev. oljud tystnar i motorn. |
|
|
Bilen står hos en handlare. jag har idag kollat lite mer noggrant, startade upp den(kall motor) och den gick tyst och fint -inget tickande/knackande. Provkörning gick också fint, möjligen tyckte jag det var lite svårt att få riktig "bastuvärme" från värmesystemet , AC-n kylde däremot bra. MEN det som gör mig tveksam är som sagt serviceintervallerna och att dessutom en av servicarna i mitten av spektrat är gjord nere i södra Spanien. Samt att jag i handskfacket hittar verkstadskvitto från i våras där man läck-sökt kylsystemet och inte hittat ngt men antecknat att det ev kan vara topplockspackningen. Sedan har bilen ngr småbulor och repor och även inredningen är inte helt välhållen. Så jag skulle vilja hävda att den körts av en slarver. Min erfarenhet är att man bara kan se hur ytan av bilen ser ut in- och utvändigt. Sedan brukar det kunna dölja sig ännu mer under ytan. Och som sagt -om man inte varit så noga med körstil och service så har man säkert gjort fler missar. Jag väljer därför bort den här bilen eftersom jag inte kan tänka mig att handlaren släpper den tokbilligt. |
|
|
Då gör du helt rätt, gå på vad magkänslan säger. Skulle också valt bort den bilen med detta facit i hand! // Jonas |
|
| Jag har nu istället hittat en 316 tii compact -03 som uppfyller mina krav, den känns betydligt ärligare. Har bara gått 4800 mil, inga bulor absolut ingen rost, servad var 1000-mil. Toppenskick men inte billig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.