|
|
|
|---|---|
Rosebuddy |
Hej! Har en M50 motor (24v) som sitter i en 92:a. Den ger vid oregelbundna tillfällen (i första hand ett par minuters färd efter kallastart) ifrån sig ett metalliskt tickande som följer varvtalet. Varvar jag upp och släpper gasen så försvinner tickandet ett tag när tomgångsvarvtalet är nått igen. Sedan "kryper" tickande tillbaka under ca 10 sekunder. Ibland slutar det tvärt av sig självt utan att jag gör någonting. Ljudet kan liknas vid en magnet ventil som slår av och till i frekvens med motorvarvtalet. Vi varm motor hörs det sällan. Olika trådar på forumet talar om kamaxlar, ventilspel och dåliga spridare. Det enda konkreta jag har är att det följer motorvarvtalet OCH att det slutar tvärt antingen vid gasuppsläpp eller av sig självt. Följer tickande från spridarna motorvarvtalet? Vad föreslår du att jag börjar min felsökning? Bilen är välservad med regelbundna oljebyten. ///Lars |
rsarits |
Spridarna tickar i takt med motorvarvtalet/2, men de lär ticka lika högt hela tiden, ventilspel kan det vara, särskillt med kall motor så kan det på vissa bilar slamra ganska rejält, men det är inget farligt. Om det slamrar även vid varm motor så kan det vara någon av de hudrauliska ventiltryckarna som av någon anledning inte justerar sig ordentligt. Om du kommer åt att se spridarna, så kan du hålla en stång, mejsel, penna eller liknande mot en av spridarna så hör du om den tickar onormalt högt. Micke |
| Hmm det var intressant att få det bekräftat än en gång... min bil låter inte speciellt trevligt när den är kall. Irriterar mig lite på det där tickandet, men det är alltså normalt? Tickar 3.2 liters motorn alltid vid kallkörning? Har det något att göra med att man oftast kör med ganska tjock olja i M-bilarna? | |
Tigerr |
Heh.. Hela e34 är en stor bunte med konstiga ljud! Jag har börjat bli lite smått irriterad på allt man hör när man åker omkring.. Menmen - Jag älskar fortfarande bilen ändå! :) Tigerr |
|
Jojo säger jag bara Tigerr har rätt...E34 är en rackare på att låta roligt. När jag ger fullspjäll vrålar den så att man tror den ska explodera....min sambo blir rädd och ber mig genast att sluta upp med barnsligheterna.... Och..visst är det en del olika ljud vid olika varvtal. täta olje byten har jag märkt är bra för tickandet vid kallstart. En inställning av ventiler kan oxå vara trevligt. Hejsan / Wallace |
|
Tigerr |
Det som nog är mest irriterande är dem ljud som komemr från databoxen(? under baksätet).. Små tickande som i en dator ibland - väldigt störande! Tigerr |
Leffe |
samma tickande här............men det blev lite bättre med delsyntet oljan har kört 100 mil nu, får se om det släpper sen. (körde helsyntet förut) |
| Tickande ljud hade jag också innan jag köpte en flaska på ok som skulle höja oljetrckrt.Tror att det var stp en blå flaska var det | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.