AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.395

värme i sidospeglarna E53 samt E87

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

På min X5 så upplever jag att höger sidospegel inte värmer. Fukten försvinner inte på morgonen lika fort som på vänster sida eller inte alls faktiskt. Har läst mycket om att de värmer beroende på tempen ute, men den högra kanske är paj? Inga säkringar är dåliga...och jag trycker på bakrutevärme, men det kanske bara är för bakrutan?
Byter man glaset då...? läste nånstans att trådarna blir dåliga i glaset. Nån som vet?

Samt i vår 130, den verkar oxå vara tempstyrd?
Tycker att tempstyrning är en dålig funktion..., man borde väl få bestämma själv när man vill ha värmen :)
Man ser ju inget i speglarna om morgnarna..
I alla andra bilar jag haft Audi, VW, SAAB, Volvo mfl så är det styrt med bakrutevärmen.
Värmen är säkert trasig i höger spegeln, du får köpa en ny spegel.

Du kan dock börja med att kolla om sladdarna är inkopplade. På min fars E39a var dem inte det efter billackaren varit trött och inte orkat koppla in dem och där stod jag med ett nytt glas...

Vad jag vet är värmen i speglarna automatisk på alla BMW, du behöver inte göra att något.

Har du värme i E87an? BMW brukar snåla på de enklare modellerna. Dagens 1serie och enklare 3serie har inte värme i speglarna som standard utan det är ett dyrt tillval. Märkligt då redan E34 Executive 95-96 har det som svensk standard. Ryk bort glaset och kolla om det finns sladdar.

Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Stephan735i säger var det bara standard för "high-end" modellerna dvs 130i för E87 och 130i / 123d för E87 LCI.

Men å andra sidan så ingick uppvärmda ytterbackspeglar i paketet "Dimstrålkastare". Så alla som tagit det paketet ska ha fått uppvärmda ytterbackspeglar.

Och eftersom paketet "Dimstrålkastare" ingick automatiskt om man valde komplett M-Sport paket så ska alla som har komplett M-Sport paket också ha uppvärmda ytterbackspeglar.

Jag ska således ha uppvärmda ytterbackspeglar (bytte faktiskt spegelglas för inte så länge sedan och såg då såklart till att koppla in kablaget också). Men även de modeller som inte har optionen "uppvärmda backspeglar" har samma spegelglas med uppvärmningsslingor och kablage framdraget - enda skillnaden är styrelektroniken/styrmjukvaran inte finns där för att aktivera funktionen.

Däremot så kan jag faktiskt inte dra mig till minnes att jag en enda gång haft behov av denna funktionalitet. Har alltid kunnat se ut ur ytterbackspeglarna.

Men skulle problemet kanske kunna minska acceptabelt mycket om man applicerade tex Turtle Rain Clear Glass Treatment på spegelglasen? Fungerar finfint för vindrutan, fast effekten försvinner gradvis och det mesta är borta efter en månad - men borde vara längre på ytterbackspeglarna.

Helst hade man ju sett att uppvärmningen gör sitt jobb istället, men kan ju användas som en workaround iallafall.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack för svaren! Ska kolla höger spegelglas på X5:an och se om sladdarna är i eller ej.

1 serien är ju en 130 med m-sport så den har de uppvärmda vet jag men tycker funktionen är dålig eftersom de inte tar bort fukten vid +5 grad ute. Enbart när det är minusgrader. Tycker funktionen är dålig.

Det kan väl inte bara vara jag som har problemet med fuktiga speglar på hösten och inte tillräckligt kallt för att värmen ska gå in ... :)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej igen

noterar att det finns billiga glas att köpa på e-bay som ska ha "heating" från Kina osv. Nån som provat såna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.