AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.624

Bakluckans glas går inte längre att öppna

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Under färd öppnade plötsligt glasrutan på min E39 touring. Stannade bilen och drog igen den. Ytterligare en dag senare samma sak. Men denna gång ville den inte längre öppna med knappen vid torkarbladet. Försökte larma på/av men ingen skillnad.

Är det mikrobrytaren och i så fall är hur öppnar man luckan för att inspektera?

Kan det vara det kabelklapp och i så fall hur kan man kontrollera detta?

Fler möjligheter kanske finns?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Finns lite trådar på detta sen tidigare tror jag om du letar.
Man har två val. Riva lite i inredningen och pilla upp låset eller använda ett diagnosverktyg som klarar att trigga låset, exempelvis Inpa.
Det kan vara kablarna till brytaren som är av eller själva brytaren som är trasig. Kablarna inspekterar du om du tar bort plastkåpan vid gångjärnet. Kommer inte ihåg om brytarens kablar går i högra eller vänstra. Brytaren borde du kunna mäta om den fungerar.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Tack för tips Ola!
Ska mäta. I eftermiddags gick jag ner till bilen och gissa... luckan fungerade igen! Felet är nog intermittent så ska följa ditt råd och mäta brytaren och sedan - jag avskyr det - rota bland alla miljarder kablar i luckan.

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Faktum är att det inte är så många, ta reda på i vilket gångjärn kabeln till switchen går så hittar du eventuellt brott lätt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kabel till switch sitter i vänster gångjärn!
Det har jag tydligen själv tagit reda på i denna tråd som jag tydligen har startat 2014. Minns inte detta, jag kanske börjar bli senil....
Hittade den när jag googlade på ämnet.
Läs här:Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Nu har glasluckan flippat ut
Under färd öppnar och stänger den hela tiden
Verkar ske också när bilen inte har tändning på..
Vad göra?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ta isär och kolla kablaget. Vad annars?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Det verkar faktiskt vara kopplingen till mikrobrytaren.
Det sitter en liten sladdkontakt i det svarta huset för strålkastararmen (alltså på själva bakrutan) När jag med tändningen igång ruckade på kabeln upphörde plötsligt kommandot "Öppna/Stäng".
För säkerhets skull ringde jag BMW som sade att huset inkl mikrobrytaren kostar 585 kr (Nästan gratis I BMW sammanhang) Ska göra en noggrannare inspektion och rengöra med Elspray eller något i helgen hoppas jag.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som nödåtgärd tryck på centrallås knappen när du satt dig i bilen innan du gör nått annat så kan luckan hålla sig låst. Fick göra så ibland på e46an när glasluckan trilskades ibland.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ra
5
Rambo2008
530d -04
Jag hade samma problem på min e61, det slutade med att jag fick byta knappen som sitter i glasluckan och problemet var löst! Men det kan även vara kabelbrott någonstans. På min lucka satt knappen väldigt hårt så jag fick såga lös bitar för att få lös den utan att skada glaset.

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Jag kom åt innan nätet och rengjorde försiktigt. Nu verkar allt fungera igen. Misstänker att det egentligen ska sitta en skyddskåpa som täcker kontakten? Jag misstänker att klåparna som lackade min baklucka för många år sedan även "glömde" denna del... (de missade flera plaststycken och tryckte dit den avslitna taklisten med butyl.. Sådant som man upptäcker året efter då delen plötsligt trillar av..)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.