|
|
|
|---|---|
|
Passar på att frågar om ngn vet hur en 2 stegs förar-airbag kan kodas in på en e39 540 -00 som har en stegs airbag som standard? (Jag har bytt ut ratten/airbagen till en från e46 M3 -01 SMG, därfefter tändes airbaglampan och jag kan inte längre kommunicera med styrdatorn via diagnosuttaget i motorrum). Misstänker att kommunikations-protokollet från en e46 M3 behöver laddas och därefter koda in alternativ 2-stegs bag? Tackar för tips om vem i 08 som vill fixa mot ersättning. | |
|
Du borde inte tappa kommunikationen med SRS på den manövern tycker jag. Ingen kommunikation kombinerat med airbaglampa brukar betyda trasigt SRS-modul. Passar kontakterna rätt av eller behövs dessa modifieras? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Googlar man på detta verkar det som man behöver byta mer än bara ratten om det ska fungera att byta från en bil med single-stage till en med dual-stage.Länk Men det verkar som bilar byggda efter 03/99 ska ha dual-stage? Då borde din ju ha det och ha två kontakter på baksidan. Förklarar ändå inte varför du tappar kommunikationen... Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack Ola för svaren. Efter rattbytet/lamptändningen så var jag var inne o pillade med BMW Scanner och kryssade ur bag 1/2 samt sedan även rutan Communication protocoll vid ett försök till felsökning. Tyvärr så kunde jag därefter ej längre få kontakt med ecu. Därav tror jag att jag behöver få inladdat protokollet så att scanner kan prata med ecu igen. Kontaktstycken är samma på gamla/nya airbagen, bara att det är 2 kontakter på den nya. |
|
| Kan iofs var en trasig airbagmodul, jag köpte denna beg på ebay - så vem vet. Hur testar man det? | |
|
Ok, den rutan "Communication protocoll" har jag ej koll på. Jag tror du får köpa dig en till modul. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| om du går från 1steg - > 2 steg - behövs mer än ratten för det, tex airbag modulen... men då hamnar man i träsket med att hela härvan är uppdaterad med faceliften. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.