|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska lacka om 2 framskärmar och en enorm buckla på bakskärm och dörr jag håller på spacklar. Jag lackade först en liten skitdel med Bmw bättringsfärg på 150 ml burk. Den blev ganska lik som originalfärgen. Sen beställde jag 400 ml burkar från en välkänd firma som blandade efter rätt färgkod. jag fått av bmw. När jag lackade en del brevid bmw original färg så färgerna väldigt olika olika. Man kan tro det är olika färger. Den från firman matchar inte lacken utan är mer klarblå/turkos medans min topasblå på bilen bryter i grönt el om det är violet tror jag om jag inte minns fel i solljus lite. Får gå ner och kolla närmare på det. Vadfan gör man åt det här? Tänkte ta ett foto och skicka till lackfirman. Får man pengarna tillbaka tro? Kan inte lacka om bilen med den här färgen, kommer ju se helt sjukt ut och nyansskillnad. | |
| En kulör brukar finns i ett antal varianter (ibland 7-8 olika!), därav att varken BMW's eller "firmans" kulör stämmer "exakt". I de allra flesta fall får man "Standard" varianten när man köper bättringsfärg. Rådet är att tex skruva loss tankluckan som sedan "Firman" får kolla mot färgkartor och/eller kolla med spektrometer om de har... | |
| Dessutom...Att lacka med sprayburk blir aldrig 100%, speciellt om du använder dig av 1-komponents klarlack. Kulören kan man lägga på snyggt o jämt men klarlacken blir i regel "ojämn o full med damm", vilket är det mindre problemet då man kan lägga tjockt o sedan våtslipa/polera upp spegelglans. Vad värre är är att 1-komponents klarlack är inte alls lika ålderbeständig som 2-k. Den gulnar mm, speciellt Biltemas variant. Lackade på det sätt jag beskrivit (framskärm), fick spegelblank yta. Men jag var tvungen att "underhållspolera" typ varannan månad. Efter en två år, o framförallt en vinter utan bilvård så hade klarlacken gulnat/grumlat...Gick inte att polera upp längre. | |
|
Hej, Dom säljer 2-komponents klarlack på firman men jag vet inte riktigt hur den funkar. Det blev kass när jag använde 1 komponent klarlack med deras färg på små delen. Färgen lossnar typ och repas lätt och känns kletig. Med bmws bättringsfärg och 1 komponents klarlack blev det perfekt. |
|
|
Jag ska kolla om jag kan ta loss en liten bit av den rostiga framskärmen och skicka till dom och att dom kan blanda till rätt färg annars hoppas jag få pengarna tillbaka. Annars fick jag tag i en lackfirma här som lackar båda mina nya framskärmar jag köote på mekonomen för 800 kr för endast 1000 kr skärmen. Det tyckte jag var billigt. Sen kanske det räcker med en 150 mil sprayburk från bmw att laga parkeringsskadan på dörren och bakskärmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.