|
|
|
|---|---|
|
Hej Skulle idag montera bort insuget på min 320d (e91) n47 för att byta glödstift. Men jag fick fan ge mig, fick inte loss insuget. Lossade de 5 bultarna som håller det fast insuget men det ville ändå inte släppa.... Har jag missat nått eller? Letade och kollade runt så gott jag kunde med kunde inte hitta nån mer bult eller så... :( | |
|
Liten guide vi gjorde för att byta glödstift på e46 1.Ta bort plastkåpan på motorn 2.Ta bort kåpan över pollenfiltret och ta bort filtret 3.Ta bort själva “huset” som pollenfiltret sitter i, lossa clipsen för kablarna på framsidan och låt kablarna ligga kvar över motorn 4. Ta bort ljudisoleringen längst bak på motorn, sitter med två bultar 5. Ta bort EGR-ventilen som sitter i högra framkanten på insuget Fyra bult och en grov slang samt en vacumslang + ett rör. 6.Lossa fästet till oljestickan. OBS! Oljestickan måste sitta kvar så inte oljan rinner ur tråget 7.Lossa kablaget till injektorerna och de två små torxskruvarna så kablaget blir fritt. 8.Skruva loss de åtta bultarna 10mm hylsa, och fem muttrarna 11mm hylsa, som insuget sitter i. Tappa inte muttrarna (m7) 9. På högra sidan sitter det 1 vaccumslang och 1 kontakt som måste loss (lite besvälig att få loss). Det är ett metallclips som ska tryckas in så frigörs låsningen och kontakterna går att dra av. Sedan sitter det en kontakt bak till mot värmepaketet. 10. Nu kan du lyfta bort insuget. Glödstiften sitter mellan insugkanalerna på högra sidan. |
|
| Länk till tråden | |
| Tack för svaret men undrar fortfarande hur man gör med en n47 motor? | |
| Om jag minns rätt,så lossar man dom 4 bultarna till själva insugen,sen sitter där en 10 mm till själva oljestickan.Sen skall det väl bara vara att dra upp den.Kan krävas lite kraft,men det går . | |
|
Ja kanske kraften som saknades då.... får väl prova att ta en stor mejsel och bända till ordentligt nästa gång.... Är dock rätt säker på att oljestickan inte sitter fast i insuget på n47... |
|
|
Sjobusen, ska göra samma sak på min N47 120D i dagarna. Hur löste du det? Mvh |
|
|
eacan, Har inte löst det än men ska göra ett nytt försök nästa vecka. ;) Sist jag försökte så lossnade insuget på framkant av motorn men inte i bakkant... Misstänker att det var röret som sitter under där ihop med insuget som sitter fast i sin packning... så att det egentligen bara är i ta i lite för att få loss det ;) |
|
|
är nr 3 på denna bilden som jag menar.... tror det röret sitter fast lite så man får rycka till för att få loss det ;) Länk |
|
| Ah okej. Jag tänkte fixa mitt under jul ledigheten. Du kan väl återkomma om du lyckas! :) Mvh eacan | |
|
Absolut... var en elkontakt som jävades med mig sist med, kunde inte förstå hur man skulle få loss den utan att ta sönder.... Men men... ska göra ett nytt försök här nu i veckan får vi se hur det går... |
|
|
Någon som lyckats än? Jag har ännu inte hunnit fixa detta... :( |
|
|
Jag orkade inte.. Har tid hos BMW imorgon faktiskt så får dom lösa de. Går på 2000, får de vara värt! Haha.. |
|
| eacan, lät ju billigt... men då har du redan fixat glödstift och packning till insuget? | |
|
Varför byter ni glödstift? Min Audi har nu gått 24.000mil Inga som helst helst problem gällande glödstiften. Vad jag har hört så byter man dem typ aldrig. Startar lika bra som den gjorde när den var ny. Älskar BMW, men deras Dieselmotorer verkar vara av sämre produkter? Glödstift och partikelfilter verkar behöva bytas då inte ens bilen har gått 20k. Nu skall jag absolut inte göra bra reklam för Audi. Jäkla sorgliga och dyra problem jag haft. Men motor, drivlina har faktiskt aldrig krånglat på 24.000 mil. mvh Kristian |
|
|
Alf Byter mina för att bilen har svårt att starta när det är kallt + att jag har felkoder på 2 av glödstiften. Bilen har snart gått 20.000 mil. Ja möjligt att audi har bättre grejer vad gäller just glödstiftsbiten.... ;) Alla bilar har ju sina för- och nackdelar. |
|
|
Alf. Överlag har VAG alltid haft väldigt driftsäkra dieselmotorer.Men dom har också haft sin beskärda del av problem med T.ex spridare,framför allt på deras 2 liters motorer.Även med motorhaveri som följd. Luftmassemätare som gått sönder stup i kvarten. Glödstift är inget BMW fenomen,utan där sitter i princip samma i dom flesta europeiska dieselbilarna idag.Samma tillverkare. Dom flesta fel som uppstår idag på moderna dieslar har oftast en gemensam nämnare,nämligen BOSCH. |
|
|
Nu har jag fått bort insuget... Var bara att ta i se till att alla fem bultar verkligen var loss samtidigt. Men usch så sotigt det var i kanalerna... gjorde lite rent med superavfettning och varmt vatten... |
|
| Hej, är på G att byta ett stift som visas vara fel. Vilken ordning sitter cylindrarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.