AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.747

Skramlande M-front på F34

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag har nu kört 1000 mil sedan juni med min F34. Har hela tiden irriterats över ett skrammel/buller då man kör över ojämnheter med båda framhjulen samtidigt. Jämför jag med min E61 och E91 så finns ingen tendens till liknande ljud på dessa bilar. På F34 upplever jag detta som väldigt retande och det låter nästan som om det vore hjulupphängning.

I går provade jag att knacka på diverse olika paneler och plastdetaljer i fronten. Jag blev riktigt förvånad när jag märker att om jag slår lite försiktigt med handen så skramlar det duktigt och jag är nu ganska säkert på att detta är problemet.

Nu är då frågan hur man får tyst på detta? Det är flera olika plastdelar som medverkar i ljudet. Har någon annan likande problem? Är det någon som skulle vilja prova att knacka lite på sin M-front?

Har bokat in bilen på BMW på måndag.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det kan ibland samlas grus/damm i fronten, kanske är det något sådant som låter?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har kikat igen på min front idag när jag bytte hjul. Man kan "boxa" lite försiktigt under fronten eller på hörnet vid hjulet. Man kan ruska lite försiktigt som alternativ. Det som verkligen är förvånande är hur mycket som rör sig och hur det låter. Det är som om det vore nån leksakt somär dåligt ihopsatt. Fronten för sig flera millimeter (3-5 mm) ovh det skallrar. Det är inte förfånande att man hör detta när man kör. Jag undrar om det är någonting som saknas men tror inte det uten det är nog så här bilen är byggd. Jag skulle vilja sätta in någon förstyvning för att få det tyst. Även bak under bilen är vissa delar väldigt skallriga. Dessutom går det fyra förstyvningar som ser ut som de tillkommit i efterhand på en gammal Lotus. Det ser mer hemgjort ut än de bilar med rörramar jag själv byggt i unga år.

Är det någon som har liknande upplevelse av störande missljud från fronten?

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.