AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
508

Erfarenheter av importör bilstaden.nu?

Hej

Är det någon som har någon erfarenhet av en firma som heter Bilstaden? URL www.bilstaden.nu

Tacksam för alla tips!

Mvh
John
Osäker på om de är en importfirma, om så är fallet så blir det billigare att be ngn här (BMWPower) hämta hem den.

:)

elof
hello johnjohn inga erfarenheter av denna bilfirma men hämtar gärna hem en bil åt dig :)
Hej

Jo dom importerar bilar och det är en vän som funderar på att köpa bil av dom. Tänkte bara höra mig för om nån har några erfarengeter av dom.

Mvh
John
Detta har jag lärt mig:
Krav:
ett-årsgaranti(om bilen gått max 16000 mil)
Krockgaranti
Milgaranti
Servicegaranti
Att alla verkstäder i serviceboken rings o kollar att mil o stämpel är äkta.(Mycket viktigt)

JohnJohn

Jag personligen tycker att det är helt onödigt att gå via importfirmor. De bilar som de har till försäljning är mkt dyrare än om du tar in en själv.
Vad får du av dem som motiverar prisskillnaden förutom en garanti(ibland). Jo inget. Det är snarare så att risken är större för att råka ut för en ojuste bil via en importör än för att ta in den själv. Det är tyvärr inte ovanligt att det förekommer en hel del fusk, som oftast exportören står för och ej den ursprungliga ägaren. Alla vill tjäna pengar i alla led.
Nu finns det givetvis firmor som inte faller under min generalisering.

Men som sagt var så tycker jag personligen att man får betala lite väl mycket extra för det lilla man får för man skall inte glömma att t. ex tyskar är otroligt noga med att sköta sina bilar.
Använder man bara sunt förnuft och frågar personer med erfarenhet så är det inga som helst skillnader med att köpa en bil i DE än i SE.
Jag köper enbart mina bilar från DE som jag hämtar själv och hittills så har de varit över förväntan på alla sätt. Jag har många gånger undrat hur en importfirma kan gå runt. Låt säga att de köper en 97:a för 11500 Eur (ung 105 800). Ta bort 16% moms och lägg till 25% svensk moms = 111 100:-. Lägg till kostnader för att få hit bilen, regbes osv = 122 000:- sedan vill du tjäna pengar. 30% i marginal är vad som krävs för att vara safe = 158 600:- och det är vad du får ge för en motsvarande svensksåld bil med oftast mer utrustning.
En 97:a i DE för 11500 Eur är väldigt billigt så för att få det hela att gå ihop, dvs om de vill lämna garantier så måste de titta på bilar som ligger högre än så i pris = omöjlig ekvation.

Skulle du däremot ta in samma bil själv så hamnar du på 115 800:- med den skillnaden att du ej har (kanske) ngn garanti.

En importbilhandlare med 30% i marginal skulle nog vara mycket lycklig....
5000-40000 i kronor inte i procent är ett vanligt påslag.
Jag har själv letat bilar på internet åt importhandlare och i procent räknat så brukar det bli 5-15 procent max.
Nu gäller detta seriösa handlare med tyska agenter som kollar upp bilen först.
Det finns handlare som inte kollar bilen i tyskland innan de köper, men säljer oftast lågpris utan garanti.
Själv tog jag in via Europabil för att det kändes tryggare helt enkelt.
Klart värt extra pengarna! (cirka 20,000)

Skall man överleva så krävs det 30% (en företagsekonomisk regel)
Jag syftade inte på hur det sker i det ovan nämnda fallen utan det var ett teoretiskt tankeexperiment..

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Har aldrig hört talas om denna "företagsekonomiska regel"... Allt beror ju på volymer, försäljningsvärde samt vilka kostnader du har för att driva verksamheten. 30% är t ex oftast mer på en oljetanker än på en näve grus. Å andra sidan kanske det förra kräver lite mer resurser att kränga än det senare.
www.nyckeltal.se
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo kläder brukar oftast ha en slags magiskt tal som är x 2.5 . Så där har du en ganska fet marginal.

Som stente säger det beror lite på hur det ser ut. Tar du in en bil för 400k och ska lägga på en marginal på 30% utöver alla fasta kostnader blir det en ganska dyrbil.
Skall man överleva som ftg måste man ha en rörelsemarginal på 30% för att överleva. Givetvis går det med lägre men då måste man hela tiden hålla på med "nödlösningar" för att hålla sig flytande. Det finns ett nobelpris utdelat för den här teorin.
Det krävs en viss kvot intäkt/utgift för att kunna ha en tillväxt som garanterar att man alltid skall vara marknadsattraktiv och dessutom har de medel som krävs för de löpande/årliga investeringarna.

Jag är lat och vill absolut ej jobba mer än nödvändigt, därför så håller jag mig på det privata planet. Det går att ta in en 10 bilar per år utan att SKM reagerar (beror i och för sig på i vilken kom´mun man bor i).
Jag har däremot hittat vissa bilmodeller och årgångar som faktiskt skulle klara av en 30% rörelsemarginal och ändå vara rel. billiga SE så vi får se hur jag gör.
Jag behöver ett par månaders statistiskt underlag till för att kunna bestämma mig helt.

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Ok, lycka till med importen. Dock vill jag fortfarande framhålla att du inte kommer att överleva som ett respekterat namn om du importerar bilar och säljer med 30% marginal. Förutom hemtransport, kapitalbindning och annonsering; vilka kostnader har du? Om man jämför två exempel: ta en 320 E36, säg att du köper den för 50.000 i Tyskland + hemtransport och reg 10.000 samt kapitalbindning i 3 månader 8%=1.200 summa sumarum 61.200. För att få 30 marginal skulle du sälja den i Sverige för 76.500, not likely...men din vinst skulle vara 15.300. Om man tar en dyrare bil, säg en för 325.000, trspt o reg 10.000 samt ovannämnda kapitalkostnad, totalt 342.000. För att få 30 marginal säljer du den för 427.000, even less likely...din vinst i detta fall blir 85.000, lite skillnad, va! Vad håller du på med själv eftersom du sågar importfirmorna? Oavsett bilfabrikat o modell har du väl samma kostnader förutom kapitalbindingen. Så resonerar iaf de bilhandlare jag känner.
Stente.

Jag vet att jag har en dålig vana av att vara otydlig. Jag har inget emot importfirmor som sådana. Jag bara menar att man inte får något extra för den summa som man betalar då importfirmor måste tumma på ngt för att kunna klara av konkurrensen.

Med 30% marginal menar jag ngt helt annat. Om du tar alla idag existerande importfirmor så lovar jag dig att ingen av dem kommer existera om x antal år om dom ej har 30% marginal eller mer. Det påståendet är ej unikt för just importfirmor utan det gäller universiellt. Så det är ingen personlig vendetta mot importfirmor. Jag skulle inte överleva om jag hade en 10-12% marginal även på bilar som kostar 325 000:-. Det skulle gå ett tag men med tiden så..... Det svåra i det hela är att tiden=x dvs en icke definierbar faktor.

Jag kan förstå människor som gärna betalar importfirmor för att ta in en bil för att slippa lite krångel och få lite garantier, men däremot förstår jag inte om man anlitar en importfirma för att tjäna/spara pengar.

Lite reflektioner om ditt exempel. Jag som privatperson skulle gå runt på exemplet medans en firma ej skulle klara det då de har löner,hyror och dyl att betala. De måste då köpa bilen mkt billigare än mig för att ha det tillgodo om vi skall konkurera.

Hoppas du är med på spåret??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.