|
|
|
|---|---|
|
E39 528i -97 När jag ger gas från tomgång blir det så här: Länk Varför gör den så? Varför tappar den först varv? Kan dåliga ventiltätningar orsaka det? ___ Min bil: Länk | |
|
När kom problemet? Hur står det till med tändningen? Gamla stift etc? Har man dålig gnista kan den 'drunkna' i den extra soppan som kommer från accelerationsberikningen när man kliver på pedalen hastigt. Är det riktigt illa så dör motorn, det gjorde det på min gamla 735:a med stift och fördelare från före kriget. Annars är det väl det gamla vanliga. Kolla felkoder, tjuvluft... // Magnus |
|
|
Låter som typiskt läckage på någon av bälgarna till insuget, det sitter 2st mellan luftmängdmätare och spjällhus, grenen på den innersta gummibälgen till tomgångsmotor är extra misstänkt. FAF |
|
|
Det är inget fel på din bil alla 6or låter så e46 och e39 BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Insugsljudet alltså BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Men den tappar ju varv och hostar till - är det normalt menar du? ___ Min bil: Länk |
|
|
Jaha nej missfötåd ditt inlägg där, Att den låter så är det normal det kan säkert flera bekräfta här men att den tappar varv och hostar är inte normalt då har du högt troligt tjuvluft/läckage som FAF nämnde ovan. BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Ska försöka hitta läckage idag då. ___ Min bil: Länk |
|
|
Hittar ingen tjuvluft. Det är bara en gummibälg. Stiften är nya. Inga felkoder. Vad kolla nu? ___ Min bil: Länk |
|
|
Vad är det för stift du har satt i? |
|
|
NGK BKR6EQUP. Ingen skillnad alls blev det. ___ Min bil: Länk |
|
|
Hade BKR6EK innan. ___ Min bil: Länk |
|
|
Inga tips? ___ Min bil: Länk |
|
|
Hur är det med vevhusventilationen, länge sen den byttes? FAF |
|
| Om du har en OBD2 testare så kan du mäta fueltrimvärdena på tomgång, är ser du om den försöker kompensera med bensin, tycker också det låter som tjuvluft. | |
|
Bytte vevhusventilation förra vintern så den är OK. Jag har INPA. Är det dessa värden du menar? Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.