AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.753

När bör man byta rem?

Sp
151
Spectre
330e 2020
Om jag fattat saken rätt så finns inget bestämt bytesintervall för rem/remmar på 1-serien. När bör man byta rem/remmar? Vilka remmar finns på 1 serie?
Hur vet man när det är dags om man inte servar hos BMW? Ber verkstaden kolla om den ser sliten ut?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du borde nog höra på remmen ett lite svagt slirande ljud när den t.ex. är kall. Jag hör det på min ibland men verkstaden sa att det är långt kvar tills byte på den och min cab har gått 8500 mil och remmen är inte bytt.

Det handlar om generator-remmen alltså?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom det är gummi i remmarna, är det inte bara milen, utan även åldern som spelar in.

Man brukar se på remmarna att de blivit torra genom att kika efter torrsprickor i "friktionsytan" (själva spåren som greppar i generator/kompressor etc.) på remmarna - kolla där remmen böjs utåt över en spännrulle, där syns det tydligast när friktionsytan vrängs utåt/uppåt.

Men jag skulle nog säga att är remmarna inte bytta tidigare, kan det vara läge efter 8-10 år och 10.000 mil kanske...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sp
151
Spectre
330e 2020
Min är åtta år och 15000 mil inga bytta remmar. Kanske läge nu.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, kostar inte många kronor. Gör inte som jag om du har samma lösning på din bil som min 550. För AC-remmen på den finns ingen spännrulle och jag klippte av remmen innan jag klurat ut hur jag skall få på den nya utan specialverktyg.......
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har haft precis samma funderingar!

9 år och 12 000 mil.

Ska ju snart in på olja, broms och AC-service. Vet i tusan om det inte är läge att byta remmar också. Dessa multi-rib remmar är ju riktigt hållbara, men lagom roligt när det slits av.

På N46-motorn finns det vad jag förstår bara en rem, och den driver både vattenpump/styrservo/generator/AC.

Jag antar att det är lika lämpligt att byta tensioner pulley och idler pulley när remmen ändåså ska bytas.

@Kane : Har du alltså två multi-rib remmar på din motor?
Sp
151
Spectre
330e 2020
BMW-slangen: AC-serivce? Är det något bestämt service intervall eller du skall fixa den pga dålig kyla?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Japp, en mindre rem bara för kompressorn och en större rem för resten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Spectre : Det är i första hand förebyggande åtgärd. Men yes, den kyler också lite sämre än om bilen skulle vara helt ny.

Dock helt normalt då det alltid läcker ut en väldigt liten mängd, så på 9 år hinner det hända en hel del.

Men det är i första hand förebyggande. Istället för att som många gör, dvs väntar på systemet kollapsar helt och får byta ut varenda komponent bara för att de kört ett genomfuktigt system de senaste 5 åren, så väljer jag att ta ut all eventuell fukt nu och fyller upp med gas (samt får en översyn utifall det skulle finnas en läcka).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående drivremmar så berättar Continental lite intressant info för Charles (Humble Mechanic) nu på årets AAPEX i Las Vegas

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Kommer nog byta multirem när bilen är kring 15 år då kommer den har gått nästan 20000 mil dock så man slipper då där utan att generatorn laddar.

N52 har ju elektrisk pump så går väl köra fort som fan hem om man får dåligt ladd.
We
57
WeX
530dA x-drive -17
Kan spela in lite sent på denna tråd, men jag fick byta rem på min 116d 2015 efter bara 2000 mil. Verkstaden bytte även spännrulle, allt på garanti. Det kvittrade som fan när ACn gick på vid en varm sommardag. Reparationen höll i cirka 1000 mil innan det hände sporadiskt igen. Jag orkade inte klaga igen, det är inte lika långvarigt som det var innan.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Intressant att det var fler än jag som märkte det där kvittrande ljudet från AC-remmen just under varma sommardagar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.