AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.117

Vad betyder felkoden: P0597 Termostat värmarstyrkrets/öppen?

Hej.

Vad betyder P0597 Termostat värmarstyrkrets/öppen?
Den ligger med som bra att veta på besiktningen

BMW E61 525

Tacksam för snabba svar.

Mvh Filip

ol
161
olve
535D -07 LCI
Om du provar att söka runt på forumet så hittar du svar😏,byt termostat !
Vad kostar det?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Körde 5k mil med det felet..mitt tips är att du inte gör något alls.
Inget som kan hända med bilen?
Vad kostar en ny termostat?
Fick du den i byte, P. ?

EB
Nej.
Ska nog köpa imorgon
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har samma felkod på min ena Citroën C5 sedan 5-6 år tillbaka, den beror på att den elektroniskt styrda termostaten som satt i från början är bytt mot en vanlig. Funktionsmässigt har det ingen som helst betydelse.

Kolla upp så att vattentemperaturen är som den ska på din bil innan du gör något, kan mycket väl vara samma "felorsak" som jag har.

/Masten
Ok, tack för svaren.

Jag var på BMW idag och de sa att det är ganska vanligt fel, eller ganska vanlig felkod snarare.

Man bör alltså inte kolla upp det/byta termostat?
Det är inget fel med bilen eller sympton?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sitter ett värmeelement i termostaten som skall värma på termostaten extra vid hög belastning så att termostaten öppnar mer/kyler bättre.
Det är vanligt att det värmeelementet går sönder och sätter felkod.

Men kör du inte extremt hårt och/eller i varma klimat, behövs inte den funktionen.
Så oftast går det att köra många år med sådan felkod, utan att äventyra motorns kylning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Notera att felkoden bara säger att det är avbrott någonstans i kretsen som styr värmeelementet i termostaten. Inte att det är fel på själva termostaten.

Så teoretiskt kan det vara ett kabelbrott, men som Johan B säger så är det vanligt att värmeelementet går sönder och det är med allra största sannolikhet termostaten som är trasig.

Detta går dock enkelt att verifiera på 5 min för en verkstad, men pga dagens verkstadsklimat görs inte detta längre.

Vad jag har märkt på min N46-motor är att det verkar som att motorstyrsystemet använder denna feature till att köra motorn kallare än vanligt för vissa körscenarios.

Min N46-motor har en arbetstemperatur på antingen runt 80 grader eller 100 grader - beroende på körscenario.

Eftersom termostaten är märkt med en mekanisk öppningstemperatur på 102 grader så kan jag endast dra slutsatsen att motorstyrsystemet öppnar termostaten lite extra mha värmeelementet för att komma ned till en driftstemperatur på 80 grader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.