|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har en 335i E90 årsmodell 2008 och har märkt att endast en av utblåsen är aktiv. Den högra om man kollar på bilen bakifrån. Jag la märke till det eftersom den högra var smutsig. Jag har provat vid tomgång och även gasar på men avgaserna går ut bara via den högra. Är den andra fake eller vad? Tack på förhand. | |
|
Det är inte så att du tittar i samband med kallstart? Att det ena är stängd för att snabbare få upp temperatur i katalysator och att det sedan öppnar vid högre belastning eller värme? Inget jag är säker på, utan spekulerar endast. |
|
| Jo det har varit vid kallstart faktiskt. Jag skulle kunna kolla när motorn är varm också men den vänstra ser väldigt ren ut jämfört med den högra och därför undrar jag om den inte är inaktiv hela tiden :/ | |
|
Det tar över en minut vid kallstart tills det andra utblåset öppnas. Det ena utblåset är alltid smutsigare än det som öppnas senare. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nejdå, inget fake. Däremot har vänster utblås en flärp som är styrd av motorstyrenheten. Länk Länk På M52-motorn vill jag minnas att en liknande flärp öppnades först över 2500 rpm. Inte omöjligt de lagt till ett par variabler som bestämmer om flärpen ska öppnas eller inte, tex att bilen måste vara över ett visst varvtal, en viss motorlast och över en viss hastighet eller dylikt. Vet tyvärr inte exakt vilka villkor som måste vara uppfyllda. Sen kan det ju faktiskt vara att något i flärpmekanismen har gått sönder. Men man tycker ju att konstruktionen borde defaulta till att vara öppen - man får HOPPAS att de designat det den vägen! Men fake är det iallafall inte :-) |
|
@bmw-slangen Med fake menade jag om den vänstra var helt blindat precis innan själva utblåset. Jag har ju tittat på undersidan av bilen och sett att avgassystemet går hela vägen från motorn till utblåsen så det finns där men att det kanske har blindat skiten på slutet. Men men..det blir lite svårt att testa den körandes vid olika varvtal och hastigheter :) @Clubsport Får väl prova det igen när motorn är varm. |
|
|
Vid kallstart så är det som tidigare nämnts bara det höga röret som det är fri lejd till. Har du förardörr öppen med bilen igång så kan du höra att ljudet blir dovare efter en sisådär 45 sek. Då har lilla flärpen gått till läge öppna. Lilla flärpen är också stängd vid körning för att korta ner spooltiden för turboaggregaten. Flärpen öppnar sedan vid ett visst givet varvtal samt last etc under gaspådrag enligt vad @bmw-slangen nämnt. Du kan göra en såkallad "golf tee mod" (sök på tuben) som gör att flärpen är konstant i öppet läge. Då får du över tid ett litet högre muller men i gengäld sämre driv från på de lägre varvtalen. // Jonas |
|
|
@JcN Det du säger känner jag igen, att ljudet ändras efter en stund. Tack för tipset med golf tee mod. Jag kan testa det för att se att det inte nåt fel på flärpen och sen koppla slangen rätt igen. Tusen tack till alla! |
|
|
Nu har jag iofs en e46 men lösningen finns på den modellen med. Jag har bytt hela slutdämparen till en med mera ljud i och har då pluggat systemet enligt golf tee principen och kan inte märka någon skillnad mellan före och efter. Har iofs inga turbos på den bilen men dock. Tror inte skillnaden är markant, om den ens finns. Jag tror att lösningen finns där bara för att få upp tempen i systemet fortare. Har kört så här i minst 8 år och bilen har bara låtit bättre (tack Eisenmann för det :-D) så det är nog inga problem att koppla bort funktionen oavsett orsak. Niklas Fransosen |
|
|
@DK83: Det finns en elkoppling innanför vänster lucka i bagageutrymmet som du kan koppa isär för att göra din "golf tee mod" lite enklare än att hålla på med slangar. Har själv i utvärderingssyfte testat detta och skillnaden är kännbar med/utan flärpen aktiv. Tycker inte den moden är något som jag eftersträvar men smaken är ju som baken. // Jonas |
|
|
Hej gott folk, Det var som de flesta nämnde att den vänstra kom igång när motorn var varm :) jag gjorde inget mod eller nåt sånt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.