|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, ställt av min B5a inför vintern och funderar på att koppla bort batteriet. Finns det något som kan bli dåligt eller ta skada av att stå strömlöst länge eller är det helt lugnt? Har tyvärr inget strömuttag i mitt kallgarage och antar hon drar ut batteriet på några månader? Rätta mig om jag har fel. :-) Vad jag vet så förstörs i alla fall batteriet om det laddas ur och bara ligger strömlöst i kylan. BMW 4 Life | |
| Hade jag inte haft möjlighet att underhållsladda batteriet så hade jag nog skruvat ur det och tagit in det under vintern. | |
|
Kopplar du inte av batteriet, så tar de 2v så är det tömt! Finns backuppbatteri bakom instrumentering, håller ordning på service mm och de behöver ström! Hör med din Åf om du lär få problem till våren. Underhållsladdare är alltid att föredra! |
|
|
Tack för tipsen, då ska jag höra med Jarls om backup batteriet. Gör inget om servicedatorn nollställs om det skulle vara allt. Kör knappt och kommer serva långt innan intervallerna i alla fall. BMW 4 Life |
|
| Kopplade loss batteriet på min B5 ifjol och lät stå ett halvår.. Startade upp som en skott i våras. Säger nog de mesta här :) | |
|
Snackade med Jarls oh enligt dom får jag stora problem och att jag kanske inte ens får igång bilen... Frågan är vem man ska tro på. Logiken säger ju som F-Tar´s erfarenhet av sin bil att det borde inte vara några problem och att det bara är en gammal skröna utan någon förankring i verkligheten. Blir dock osäker på mig själv när folk som borde ha kunskap om min bil fortsätter med mantrat att jag måste ha underhållsladdning till varje pris för att undvika problem. BMW 4 Life |
|
|
Ska till BMW och göra uppdateringar/garantiåtgärder på B5:an imorgon som förste ägaren missade. Kan vara kul att höra vad dom har att säga om saken. Borde inte finnas nåt i bilens konstruktion som tar skada eller kräver ström om man ska hålla sig till fakta hur elektronik konstrueras och fungerar. BMW 4 Life |
|
|
Antingen köper du en laddare eller så skiter du i det! Svårare är de inte! Ta ett eget beslut!! |
|
|
Batteriet i sig kan frysa och/eller sulfatera om det är dåligt laddat. Så om du väljer att bara koppla loss batteriet - se till att det är riktigt fulladdat innan du ställer av bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns ju back up batterier så viktiga moduler blir aldrig strömlös även då batteri e borta. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om nu backupbatterierna ger sig vilket de gör med åren då är det kört. Jag hade köpt ett batteri och växlat med en gång var 3dje vecka eller nått sånt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har min Z4 på underhållsladdning varje vinter, har gjort det sedan 4 år tillbaka då jag bytte batteri. Har aldrig varit några problem. |
| Westersund: Det är det ingen som har annan någon avvikande uppfattning om. Frågeställningen i denna tråd rör avställd bil utan batteri inkopplat. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Missade att OP inte hade något eluttag i sitt garage och att underhållsladdning därmed inte var ett alternativ. Lång dag på jobbet... Hur mycket kostar det att byta ut backup batteriet? Om det är nybytt borde det inte vara några problem att plocka ur batteriet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.