|
|
|
|---|---|
| Har monterat en avtagbar dragkrok (bmw orginal) på min 320, allting gick mycket bra med hjälp av monteringsanvisningen. Men nu till frågan, behöver bilen programmeras för att den ska börja skicka ström bak till kontakten? BMW hävdade att man måste programmera då jag monterade drag på min 525 e60 men allting funkade klockrent utan programmering på den bilen och därför trodde jag att även denna bil skulle funka, men tydligen inte! Har mätat med multimeter och kan se att jag har inte ström från dom två säkringar i säkringsboxen som ska skicka ström till släpvagnsmodulen. Är det möjligt att kunna få ström dit utan att programmera? Det skulle kännas onödigt att lämna in den på bmw och betala dyrt för en programmering om det inte behövs. Eftersom e60 funkade direkt börjar jag nu vackla lite om jag eventuellt kan ha kopplat fel någonstans, men det känns verkligen inte så! | |
|
Någon med E-sys borde kunna lösa det på fem minuter: 1) Add option 3AC (trailer hitch) VO to your FA 2) Code the AHM: Connect => Read FA (VO) => Activate FA (VO) => Read SVT (VCM) => Left-Click on AHM ECU => Click on "Detect CAF for SWE" => Select the CAFD matching your I-Level => Select OK => Right-Click on AHM (the ECU itself not the underlying CAFD) => Select CODE. |
|
| Hmm, intressant! Jag trodde endast auktoriserade kunde lösa detta. Jag frågade runt när min E60 skulle aktiveras och fick bara svaret att endast auktoriserad BMW kan. Har du något tips på vem som kan tänkas ha sån utrustning? Har själv en iCarsoft 910 men kan inte tänka mig att den klarar detta. | |
| Vi är rätt många här som har E-sys, men jag ser i din profil att du lider av ett rätt gravt geografiskt handikapp :P | |
| Haha du har så rätt! BMW ska ha 1625kr för detta så jag borde nog köpa denna utrustning själv. Har du något tips på vart man beställer? | |
| Om du är duktig och välansluten till bmw-forum kan du lösa det mesta själv via ebay. Känner du dig osäker verkar det som OlaO här på forumet välvilligt delar med sig av en kabel och rätt filer och kanske till och med lite installations- och utförandesupport. | |
| Tack så mycket! Jag är helt ny här på forumet men jag ska göra ett försök att forska vidare i detta. | |
|
Lus, tackar för förtroendet men jag har inte E-sys programvaran. Har valt att inte sätta mig in i detta då jag inte pulat något med F-serie ännu. Kör ju gamla bilar själv. Funkar det med vanlig D-can kabel så har jag det men E-sys kör man väl med Ethernet kabel? Uppdatera mig gärna på detta med kabel och var man får tag på en stabil version av programvaran. En vacker dag köper jag väl mig en F-serie ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ola, hög tid att uppgradera dig ;) Det kommer nya rellar av systemfilerna till E-sys hela tiden, så man måste hålla sig uppdaterad :) Stämmer att man kör med ethernet. Finns en snubbe på bimmerfest som kan förse en med senaste filerna. Jag har själv lagt ner kodandet sedan jag sålde F07'an, så Lundmark, om du vill kan jag skicka dig min kabel mot en rimlig ersättning om du har lust att ge dig in på det själv. |
|
| Om det är kabeln jag behöver och mjukvara som förhoppningsvis borde gå få tag på till inte alltför dyrt pris är jag intresserad. Du har ju beskrivit hur jag ska gå tillväga, du får gärna skicka ett pris på mailen:) Förresten.. kommer detta även funka till min 420d också? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.