AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.032

Bmw 540 E39. Krångelbil eller har jag otur?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hej

Min 540 upplever jag som en strulbil nu. Var ska man dra gränsen innan det inte är lönt längre? Jag har de senaste åren bytt vattenpump, bensinpump, koppling, bromsskivor bak, viskokoppling, lmm, generator, batteri, huvvajer med mera med mera..

Det blir som ett moment 22. Jag plöjer ner massor av pengar o bilen är snart som ny igen i delar. Ändå går nåt till sönder hela tiden känns det som. Vill inte veta hur mycket pengar jag lagt på bilen dessa 4 år. Säkert 50k-60k i reparationer. Ju mer jag byter desto tyngre känns det att behöva ge upp, för det är ju så mycket bytt på den.....

Ja, fenomenet är säkert inte unikt för mig. Vad tycker ni man ska göra?
Bilen är ju fantastisk när den väl är hel men allt strul står mig upp i halsen..

Tacksam för synpunkter
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bilen är 17+ år. Vad förväntar du dig?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
26500 mil..
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Baksidan av BMW.
Jag har haft min 520 i 4 år och lagt 100.000kr i delar och service. Däck inräknat.

Man får välja själv när gränsen är nådd tror jag. Nu är min 520 helt fantastisk, som en ny E34.
Men jag köpte en 540 E39 i extremt fint skick och hoppas jag slipper tyngre reparationer men vi får se.

Det är fina bilar när de väl går, men trist eftersom de pajar konstant.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nej du har säkert rätt... Men ändå.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vattenpump och bensinpump är nog inte ovanligt att man får byta vid 26K mil om det aldrig blivit gjort. Kopplingen är en slitagedel, men det kan också vara delvis handhavandefel. Bromsskivor/klossar och batteri får man räkna med att byta med jämna mellanrum, det hade du fått byta oavsett vilken bil du haft.

Om du köper delar från Tyskland istället för hos BMW/Mekonomen kan du spara allt mellan 70-30% (uppskattning) beroende på vilken del du köper. Och det är för OEM-delar, inte budgetprylar.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo det är ju alldeles sant, alla bilar går sönder. Känns bara hopplöst ibland. Men nu känner jag hopp igen
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Hade min manuella i 8 år, som ren bruksbil. Den funkar ju fantastiskt som just en sådan f.ö. Från början var jag pedantisk, sen när felen kom tätare & tätare så ledsnade jag lite. Pengar som kunde lagts på lite xtra vård gick rakt in på verkstaden istället. Jag höll den dock alltid med schysst olja & körde aldrig hårt innan den var varm. Men det är väl ändå lite så att en så körglad bil lite oftare utsätts för hårdare körning? Och när underhållet kostar något mer än genomsnittet blir det ju snabbt pengar av det. En dag stod jag liksom & betraktade den canyonröda 540:n på gården. Nu var det mkt som var knas på den. Ur min synvinkel. Med mkt begränsad mekvana så kunde den nog krävt 50-100 långsjalar för att komma på fötter igen & bli vad den var tänkt att vara från början. Och då förvisso troligtvis en bra mkt skojigare bil att ratta än om jag la motsvarande belopp på nån annan kärra. Försökte känna efter vad jag tyckte den var värd i mina ögon. Jag ringde en bekant som har bilar som ett stort intresse & sa 5000....han kom & kollade & köpte såklart direkt. Eftersom jag träffar på honom flera gånger i veckan kunde jag få info om hur det gått med den. "Jodå, nu har vi bytt ventilkåpspackningar, ny baklucka är beställd, bromsarna renoverade" osv osv. "Å den går ju som f-n" Det blev för mig som att jag fått bra betalt för den. Jag hade ju svårt att skilja mig från den, men nu vet jag att den får det jag aldrig skulle gett den. För köparen en fantastisk bil för den pengen. Min reflektion på något som till sist kändes bra att överge.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Grejen är nog den att man ska inte förvänta sig att det är billigt att köra gamla lite finare bilar om man inte har möjlighet att skruva med skrotet själv. Är man beredd att ligga under kärran ibland och har en omgivning som förstår det behöver ägandet av en gammal lyxbil inte kosta så mycket.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är väl det som är problemet - gamla lyxbilar med många tekniskt dyra/exklusiva lösningar blir ofta till dyra reparationer när de är slitna...

Men kan man skruva själv behöver det som sagt inte bli så dyrt (om man bortser från soppakostnaden och försäkringar mm).

Jag köper numer nästan alla slit- och reservdelar från bland annat reservdelar24.se och då kostar OEM-kvalitet mellan hälften och en tredjedel mot vad exakt samma delar kostar i Sverige, och då är frakten inräknad.

Generator, vattenpump, bromsdelar, chassidelar/stötdämpare, tändstift, batteri etc. är ju i grund och botten rena slitdelar som måste bytas på alla bilar när de har rullat ett tag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hade 540i/6 touring -98 mellan 2011 till 2014. Bytte bagagelucka + lack pga rost, luftbälgar, justerpinnar strålkastare, en kylarslang, allt i bromsväg bak samt belägg fram och en länkarm. Det som strulade mest för mig var elhissarna de bytte jag nog tre, fyra gånger på båda sidorna i bak. Konstruktionen på dem är skit innan -99.

540ia jag har nu som jag köpte i januari har jag bytt vattenpump och bromsbelägg bak på . Ena fästet till servopumpen har spruckit nu också så letar efter en ny.

Kan sammanfatta att för mig har det inte kostat mer att laga 540 än en volvo 940 men då köper jag grejerna från Tyskland och skruvar själv. Men jag hade aldrig kört den här typen av bilar om jag inte hade haft möjlighet att skruva själv och var tvungen att köpa delar enbart på bmw. Då är det ekonomiskt självmord, bättre att åka nytt med garantier.
Du har otur eller så är E39 en klart sämre bil än E34. Till en del är det nog så. Pappas E39 530i krånglade bra mycket mer än varje enskild E34 jag haft utom 518in, den senare var nerkörd och behövde lyftas. Hur länge har du haft den och hur många mil har du kört?

Jag har kört mer än 15000mil med totalt 7st 540i/6 E34 + ytterligare 4000? mil med en 540iAM E34 och är nöjd/mycket nöjd med hur pålitliga dem är. Visst har en del delar behövts bytas med aldrig en generator till exempel. Bra verkstäder och en del eget skruvande ger ett överkomligt ägande.

Frågan är var du köper delar? Dyronomen, BMW Sverige utan att vara medlem i BMW CS?

Generator och vattenpump från företag på ebay.de är nästan gratis.

Generator €133 med frakt utan retur av gamla.
Kylare under €100 med frakt, en går på €72 med frakt
Bensinpump €69 med frakt
Koppling/svänghjul + byte hamnar på 10tkr om du köper grejer på ebay och anlitar en mindre verkstad.

Dyrast i mitt bilägande är förbättringar som byta karossdelar, lack, bättre bromsar, bara M5-95 frambromsarna kommer ha kostat långt över 10tkr innan de sitter på bilen och nu har jag köpt M5-94 bromsar som är på renovering och behöver skivor och klossar. 94a bromsarna har dock mycket billigare skivor. Skivor och klossar till en 94a €150 med frakt ej original, till en 95a €550 utan frakt men med bra rabatt och originalgrejer.

Måste ha bättre bromsar, hade jag haft en 540i/6 E39 hade jag köpt M5bromsar. Svågern har det på sin 528iT.

Mvh Stephan

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Intressant läsning och bra synpunkter.
Nu känns det som att jag inte är ensam längre. ..

Jag brukar beställa från reservdelar24 eller mister-auto eller dylika sidor.
Visst skulle jag spara pengar på att byta alla grejer själv. Men då jag inte finner mekande speciellt rogivande plus att jag är beroende av bilen nästan varje dag så blir det inte så mycket gjort själv. Så där kan jag nog spara lite pengar om jag börjar smutsa ner mig själv. Tycker min verkstad är löser problemen rätt fort och billigt ändå. För mig skulle det ta en helg, det gör dom på 2 timmar.

Nu beställer jag nya bromsar fram och ett bromsok. Jag ger henne en chans till för det är en sån fantastisk bil (när allt fungerar). Hellre detta strul än nån tråkig ny fjantbil med värdeminskning... En 98 minskar ju iaf inte så mycket i värde...

mvh
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Låter bra! Kämpa på. Säger det samma angående värdeminskning. Bättre när de står still i värde eller stiger i värde pga att man tar hand om dem.
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
E39 540 25K mil.

265 mätarfart, ingen oljeförbrukning över 450 snabba mil förförra veckan i duskland. Nuff said.
E39 540 41k på ett halvår batteri, service, bromsar inkluderat. Otrolig bil, kan ligga o köra på en skogsväg och rakt ut på autobahn, hanterar båda lika bra
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Stavros du har bytt bara slitdelar och absolut inget konstigt. Du borde vara mycket glad att inget värre har pajat då det är en v8 på nästan 300hk(286). Dessa körs hårt så det är inte alls konstigt att nått pajar till slut. Lyssna efter kedjerassel istället för det är normalt att kedjan pajar på dessa modeller me v8, glidskenorna som är av plast pajar och då pajar kedjan också, ca 30k att laga hos bmt per larsson. Annat än kedjan så du har bytt vattenpump och bränslepump, såg inte ifall du hade bytt kylaren då denna är också lite av en svag punkt. Efter detta så är det inte så mycket som kan krångla som du inte redan har bytt. Nu är det bara o tuta o köra egentligen);)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.