|
|
|
|---|---|
|
Kanske har någon varit med om samma lite i mitt tycke konstiga sak. När jag körde igår och hade kört 2-3 mil så fick jag felkod att motorn blivit varm och att jag skulle köra lugnt. Några sekunder senare kom meddelande i rött om att jag måste stanna bilen då motorn är för varm. Tempmätaren stod inte extremt högt men nålen närmade sig 120 grader. Jag stannade en kort stund och startade sedan och körde lugnt vidare. Det som hände var att tempen (mätarnålen) fortsatte att sjunka under körningen och jag fick inga mer meddelanden under de ca 2 milen om att motorn var för varm. Sedan hände exakt samma sak när jag körde hem. Efter för varm motor, kort stopp, sedan sjöng tempen under körningen igen. Idag kollade jag kylarvätskan och nivån låg på eller strax under min-nivån. Kan det vara orsaken? Hittade inga läckage varken under bilen eller runt kärlet eller slangar. Är det ok fylla på lite destillerat vatten för att ha koll om nivån sjunker för att avslöja ev läckage? Bilen var på service för ca 1,5 mån sedan och då skedde koll av kylarvätskan. Någon som varit med om samma fenomen? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gissar att den elektriska vattenpumpen krånglar alternativt termostaten. Gör en felkodsavläsningen så får du förmodligen svaret. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack, får kolla detta |
|
|
Tempmätaren som syns är oljetempen, denna rör sig betydligt långsammare än vattentemp som troligen var det som blev för varmt. Som tidigare nämnts så kan det vara termostat eller vattenpump. Men det kan även vara kylarfläkten som krånglar. Har själv haft problem med min kylarfläkt och då blir vattentempen för hög om man kör långsamt i stadstrafik eller liknande. Men felkoderna kommer troligen berätta för dig vad som krånglar. /DJ |
|
|
Tack! Verkar då inte vara att kylvätskenivån var något låg, tyvärr. //Henrik |
|
|
Ursäkta om jag var otydlig. Oljetemp på 120 grader är normalt på dessa motorer, jag ville bara klargöra så att du inte trodde det var vattentempen du såg på mätaren. Dina bekymmer ligger med största sannolikhet i kylsystemet, om det sedan är nivå, läcka, vattenpump, termostat eller fläkt är svårt att säga något om. Men det var alltså vattentempen som blev för hög. /DJ |
|
|
Du var inte otydlig :) Jag förstod att det var temperaturen på oljan och inte på kylvätskan som mätnålen visar i instrumenteringen. /Henrik |
|
|
Uppdatering. Både elektriska vattenpumpen och termostaten behöver bytas till en kostnad av ca 12 700:- Är det inte lite märkligt att dessa går sönder efter ca 6000 mil? Spontant tycker jag det är för dåligt helt enkelt att de inte håller längre. Trodde inte att BMW skulle likt VW ha problem med vattenpumpen. Någon med samma erfarenhet? //Henrik |
|
|
Du borde väl ha maskinskadeförsäkring från ditt FB som täcker endel av kostnaden? Men ja, jag kan hålla med dig om att det borde hålla bra mycket längre än så. Termostaten bör man ju ändå byta då pumpen byts i och med att den sitter ovanför/innanför pumpen. Se till att de byter den lilla slangstumpen som sammankopplar temostat och pump när allt ändå är nere. Min har gått 11600 nu och jag tror icke min pump är bytt ännu så den är bedömt på upphällnigen... // Jonas |
|
|
Jodå, maskinskadeförsäkringen tog det mesta av kostnaden :) En liten tröst men vp borde som sagt hålla längre. //Henrik |
|
|
Bytet lät dessutom dyrt. Bytte min förra sommaren, pump och termostat. Totalt 9200kr på BMW Bendt Bil i Halmstad. Att pumparna verkar kunna ge upp när som helst finns det rätt mycket att läsa om på webben. Tråkigt är bara förnamnet... Din bil borde inte drabbas redan. På den nya 40i-motorn sitter det en mekanisk pump igen. / Tompa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.