|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte kolla om ni har några bra synpunkter på en bra andrabil. Slutpris på ca 150 kkr Svensksåld ca 10k mil Automat. Hon började med att titta på en A1 sportback men nu är det "en säker bil som man sitter högt i". Spontant tänkte jag en X1 2.0d aut med den lilla ratten typ denna: Länk Alternativt en Q3 2.0tdi (men jag vet inte om jag vågar denna motorn efter skandalen) Lite dyrare men jag tänker att till Jul brukar det vara billigare: Länk Eller en GLK vet att det är en lite större bil, hur är hållbarheten på dessa? Länk Är det någon som har bra kunskap om dessa? Har haft en 118d och gillade motorn annars kan jag lite om bilarna ovan. Mvh Carl | |
| Q3 och Glk är svåra att få loss för 150 tkr om du har milkrav på 10 000 mil. X1 är lite billigare än ovan nämnda men där har det varit problem med kamkedjorna. Kolla så att kedjan är bytt eller att service är skött enligt kraven så att BMW står för ett eventuellt byte/uppdatering. Xc60 rekommenderar jag verkligen men helst ifrån 2011 då motorerna uppdaterades och blev tystare/snålare/starkare. Går du upp i årsmodell så räcker visserligen inte 150 tkr till en xc60 med max 10000 mil. Med den prisnivån skulle jag trots allt rekommendera en lite enklare suv typ Nissan qashqai, vw tiguan m.m. Då får du nyare årsm, lägre miltal, mer utrustning än motsvarande premium suv. | |
| Q3 och Glk är svåra att få loss för 150 tkr om du har milkrav på 10 000 mil. X1 är lite billigare än ovan nämnda men där har det varit problem med kamkedjorna. Kolla så att kedjan är bytt eller att service är skött enligt kraven så att BMW står för ett eventuellt byte/uppdatering. Xc60 rekommenderar jag verkligen men helst ifrån 2011 då motorerna uppdaterades och blev tystare/snålare/starkare. Går du upp i årsmodell så räcker visserligen inte 150 tkr till en xc60 med max 10000 mil. Med den prisnivån skulle jag trots allt rekommendera en lite enklare suv typ Nissan qashqai, vw tiguan m.m. Då får du nyare årsm, lägre miltal, mer utrustning än motsvarande premium suv. | |
|
Ja så kan det säkert, med ca menar jag att 180kkr är kanske inte omöjligt inte heller 12k mil. Om jag känner min fru är det nog bara Audi/BMW/Mercedes som gäller, hon var inne på Countryman ett tag men den föll bort. Vad tror ni om denna? Länk 6:a kanske är onödigt, är det 4:an man "skall" ha? |
|
|
Finns väl egentligen bara fördelar rent körmässigt med sexan, den ekonomiska sidan är förstås bara negativ. Högre förbrukning, högre skatt, dyrare service. Tror inte du får den för 180 dock, min erfarenhet av prut på firma är att det i princip är omöjligt mer än några tusenlappar. De behåller bilen hellre i lager än att pruta (prestigeförlust?) och sänker när de själva känner för det. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.