|
|
|
|---|---|
|
Var på skroten och skulle inhandla ovan nämnda. Killen sa att jag var tvungen att demontera min först för att kolla att ett visst nummer skulle stämma. Jag undrade då om inte det var så enkelt då jag har en -11 E91 att antennförstärkare from -09 skulle passa. Det hade han inte en aning om. Någon som vet hur detta är, måste man demontera först och sen köpa för att vara säker? Nu pratar jag begagnat och inte beställa ny. | |
|
Enligt Länk så är det samma förstärkare genom hela modellserien förutom för Japan. Detta förutsatt att det är samma frekvens. Jag skulle ändå vilja tro att det är samma frekvens som gäller för alla svensksålda e91or. Därför tror jag att delen passar rakt av om den suttit på e91 eller e90lci. Lycka till Mvh Björn |
|
| Dessutom omfattas alla frekvenser utom 868 MHz av en utrustningskod vilket gör att du kan jämföra din bils utrustningslista mot en donatorbils dito, på t ex följande Länk | |
|
Hallå Björn, tack för svaret. Jag tror som dig men har ändå gett mig I kast med att montera ned spoiler och jämföra nummer innan ett köp på skroten. Ifall ifall 😊 Dock är det paus i demontering då jag inte lyckas lossa spoiler. Fanns 5 hål där spoiler satt fast på en äldre e91 som jag sett en film på. Dock hittar jag enbart 3 hål för demontering på min -11. Lossnar inte helt och vill inte rycka eller dra om ngt går sönder. Kanske sitter med kraftigare klips kvar? Någon som har en idé? |
|
|
Jag har haft ner spoilern för att täta locket till antennförstärkaren. Har ju en pre LCI där det fins 5 st fästpunkter. Har för mig man måste skjuta spoilern något bakåt och lyfta den yttre bakre ändan uppåt för att lirka ur den mittre fästpunkten. // Jonas |
|
|
Fick loss spoilern nu. Lite parodiskt då jag inte öppnat shoppingluckan först. Öppnar man bagageluckan så är det 3 hål. Öppna shoppingluckan och voila så kommer 5 hål fram. Pinsamt men lite ska jag väl bjuda på :) Jonas:Fick du banka till spoilern vid återmontering där klipsen går in i spoilern. Dock stämmer inte antennförstärkaren med -09ans. Helt olika. Letat begagnade som matchar min -11a men verkar helt omöjligt. Kollat olika reservdelsbutiker efter ny men verkar vara ovanlig. Inte kollat med BMW dock. Någon som vet nypris? |
|
| Kolla Länk så får du se nypris =) | |
|
Haha, ja det med shoppingluckan var en uppenbarelse jag också hade :) Behövde faktiskt inte bruka något "våld" alls vad jag minns. Det jag var lite orolig över var att ha sönder den platta kabeln. Monterade i omvänd ordning. Den kom så fint på plats. Det lilla pillet som återstår sen är att justera så den är monterad med likvärdigt avstånd från kaross. // Jonas |
|
|
TheBear89: Får från schmiedemanns hemsida, försöker söka men får inte fram ngt på "antennförstärkare". Vad fick du fram då? 😃 Jonas: känns lite spenslig den platta kabeln helt klart 😅 jag fick dra spoilern ganska hårt och lirka uppåt för att den satt fast i långa klips. Får försöka ge det ett nytt försök i morron. Utvilad och motivation på topp 😆 Lyckades köpa en begagnad från -13 på tradera. Ser exakt likadan ut o samma nummer. |
|
|
Blev lite nojig nu över dessa clips du nämner, har du möjlighet att skicka en bild på hur de ser ut och vart de sitter? Kanske är annorlunda på LCI. Vi kan ta det genom PM om du inte kan lägga ut den i tråden. Skulle vara mycket tacksam! // Jonas |
|
|
Se om den här bilden funkar? De är väl till för ngn styrning av spoilern så den sitter rätt antar jag. De svarta längre som sticker upp på bilden. Av de 5 hålen det sitter puppa för är det två av dessa "clips" som utgör hål 2 och 4. |
|
|
Länk |
|
| På schmiedmann säker du på originalnumret på delen =) | |
|
Hittar ingen till min, däremot till en E61LCI. 2349 riksdaler. Hoppas min för 1200k funkar 😅 |
|
|
Jaha, det är en av de två plastnitarna som expanderar när man trycker in pinnen i mitten vi talar om. Dom tog jag helt ur hålet så de inte var i vägen vid demontering/montering. Skönt vi fick rett ut detta! // Jonas |
|
|
Visst var det dessa! Drog också ut dem helt. Höll du tryck på spoilern när du monterade den igen? Inte fått dit den helt korrekt. Sitter 2 plasthakar längst ned mot bromsljuset på vardera sida som den verkar glida ur och därav blir hängande med glapp mot rutan. Måste lyfta upp luckan för att kunna skruva 😇 |
|
|
Om jag minns rätt så hade jag luckan lite öppen (alltså ej reglad) vid montering för att lätt kunna justera in spoilern mot hakarna, satte den mittre muttern först och därefter de två yttre (enbart så tight så man med lätt puttande i sida och djup kunde justera spoilern i rätt frigång mot karossen) och sist tryckte jag dit pluggarna. // Jonas |
|
|
Nu funkade det bättre att få dit spoilern men vart pillrigt. Tyvärr är låsfunktionen fortsatt ur funktion med nyckel. Tycker mig inte se ngt kabelbrott och enligt killen som sålde antennförstärkaren så vart den testad och funktionell. Ingen kodning mig veterligen ska behövas heller. Tillbaks till ruta 1 😊 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.