AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.376

Mäta lackens tjocklek

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
jag tänkte höra om någon har erfarenhet av mätinstrument för att mäta tjocklek på lack. Jag går i bytartankar och tänkte att det måste ju vara idealiskt att kunna hitta om något är omlackat när man kollar på begagnad bil.
Någon som vet vart man hittar en prisvärd mätare?

Tacksam för svar
Länk Ingen aning om den är bra/dålig/prisvärd
I regel kan man alltid se om något är omlackat, man måste bara veta var (vad) man skall titta (efter)...Fabrikslacken tex har rätt mycket "apelsinskals-effekt", är då en yta märkbart jämnare på bilen kan man utgå från att den ytan är omlackad. Minimala nyansskillnader kan oxå vara en ledtråd (kom ihåg att plastdelarna på bilen kan redan ha en knappt skönjbar nyansskillnad redan från fabrik!). Lite beroende på hur gammal bil du funderar på så så tycker jag att omlack eller ej har ingen större betydelse, iaf inte om du tittar på bilar vilka är 8-9 år eller äldre. En högst 3 år gammal bil vill jag personligen att den skall ha originallack på alla metall detaljer, en omlackad kofångare eller annan plastdetalj kan jag leva med, så länge nyansskillnaden är som från fabrik, dvs knappt skönjbar på sin höjd. Just nyansskillnader på plastdelar kontra metall var tidigare mycket uppenbara på VAG-bilar...
Likadan (?) men billigare: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man ska nog vara glad om bilen är omlackad då originallacken är så dålig och tunn så att den knappt är polerbar noterade jag på men E91a mycket sämre än tidigare BMW jag ägt. Fronten tål ingenting och blir sönderblästrad mycket lättare än tidigare. Diskuterade detta med lackeraren som lackade om huv och front och han instämde i mina teorier.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso: Fabrikslacken är betydligt hårdare än en omlackad yta då den bränns vid en högre temp än en omlackerad. Fördelen med omlack är som du säger att lacken är mjukare o klart lättare att polera upp så ytan blir riktigt fin o blank. Köper man bilar äldre än 8-9 år får man antingen finna sig i diverse lackdefekter, eller göra som jag gör i regel: Lacka om hela bilen så man får den som man vill ha.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En sak till, man slipper apelsinskalslacken som är origininalstandard och det gör väldigt mycket på helhetsintrycket bilen ser exlusivare ut med en slät lack än en apelsinskalsyta. Sedan tycker jag inte originallacken är speciellt "hård" så fort man rör bilen så blir det små repor.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
så här var det för ca 10 år sedan original lack pulver som bränns i ugn ca 140-180 grader. efter lackering ca 75-80 grader har jobbat med det men utvecklingen går ju fort så var det då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.