AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.152

bmw e46 330i 02 luktar bränt

Visa användare
23
hardan97
Bmw e91 325i 06
Tjenare för nån dag sedan, gjorde jag ett oljebyte, efter det så har det börjat lukt bränt i bilen och utanför, någon som vet vad som kan vara orsaken?

Mvh Eric
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Spilld olja på grenröret? Läckande ventilskåpspackning som också får olja att rinna ner på grenröret?
Visa användare
23
hardan97
Bmw e91 325i 06
jag spillde då inge olja under oljebytet, det är om det skulle vara ventilskåpspackningen då :P
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har du tittat och känt efter under bilen samt i motorutrymmet efter läckage?

Kan vara uttjänt packning till oljepluggen som får olja att svettas igenom och hamna på avgasrör.
Fyllt för mycket olja så det puttas ut mycket genom vevhusvent.
O-ringen till oljefilterhuslocket hamnat fel och inte tätar.

// Jonas

Visa användare
23
hardan97
Bmw e91 325i 06
Jag bytte tätningen/brickan till oljepluggen, och o-ringen till oljefiltret sitter rätt. Oljenivån var bra, men får kolla nivån igen då :)

Ventilkåpspackningen brukar läcka i bakkant, så det är svårt att se bara genom att kolla. Eventuellt att man kan se om man har någon tandläkarspegel.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om din bil har ventilkåpspackningen från fabriken kvar är det nästan garanterat den som läcker någon stans!

Jag har en -03 som när jag bytte på min för två år sedan så var den gamla originalpackningen som plast, väldigt skör plast. Så den byttes mot en ny fräsch i mjuk, ja vet nu är för material dom är gjorda av. Vips försvann den lilla doft av bränd olja som ibland omgav bilen innan bytet :-)

Tror jag köpte mitt kit på BMW för runt tusenlappen med alla packningar som behövs och bytte på någon timme. Lite knepigt att komma åt, man måste ta bort lite jox i bakkant för att komma åt.

Gummi/plast håller inte hur länge som helst, tyvärr....

Niklas

Fransosen
Visa användare
23
hardan97
Bmw e91 325i 06
Tack för alla vettiga svar, jag har nu beställt ett ventilkåpspacknings kitt.

Mvh Eric

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.