AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.784

Vintervila 120i cab. Vad bör jag tänka på?

de
1
degiomg
120i Cab-09
Hej!

Jag skall ställa in min 120i cab (alltså bensinaren) över vintern i ett garage med ca temp +5 grader.
Vad borde jag tänka på innan den går i vintervila. Hört tips om att byta olja, hört att däck kan bli fyrkantiga. osv. Vad gör ni andra, samt har ni andra tips?

Tack! Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp en ctek batteriladdare och anslut till bilen. Det tar bort 90% av alla problem.

För egen del höjde jag bara lufttrycket en aning i däcken och sedan ställde av bilen. Gick utmärkt.

-------
//Lövet
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ny olja, full tank bensin, batteriladdare, över 3.0 bar i däcken, INGEN handbroms i, kapell som andas, finns billiga på biltema, inga grejor i bilen. Jag har gjort detta några år och det har funkat bra. INGA starter eller varmkörningar under vilan.

/Peter
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kort fråga kring det sistnämnda: Varför betonar du "INGA starter eller varmkörningar under vilan"? Varför är det så viktigt, menar du?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller helt med Peter!

INGA kallstarter då de genererar mer problem än de löser - skapar kondens i motor och avgassystem samt späder ut oljan med drivmedel.

Skall man köra motorn under vila måste den köras ordentligt varm under normala driftsförhållanden - att stå på tomgång är nästan det värsta man kan göra med en motor!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.