|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet var man snyggast sätter motorvärmar uttaget på en F20 -12 (inget m-paket)? Finns det något annat man bör tänka på vid installation? | |
| Är det ingen som har motorvärmare som har något tips var uttaget ska sitta? | |
| Mitt sitter i mittre undre gallret med det är en M. | |
| Jag satte min i det nedre vänstra gallret. Har M-pkt | |
| Kanon! Det blev bra i det i det vänstra gallret. Nu kom jag till nästa problem, hur får man bort handskfacket? | |
|
Jag monterade en calix slangvärmare RE480 och intag och grenledningssats i helgen, det tog mig 3 timmar och var inte speciellt svårt. Börja med att ta bort luftburken och montera slangvärmaren, jag kapade slangen efter 130 mm som instruktionen men skulle även kapat 40 mm av andra änden så sitter värmekroppen rakare, se instruktionen på värmaren så fattar ni. Jag klämde först slangen med en snabbtving så det rann inte ut någon glykol när jag skar av den. Intagskabeln till kupén finns det ett färdigt hål för, ta bort skyddet för batteriet, ta bort plasten vid vindrutetorkarna, det räcker att lossa till mitten och vika undan. Ta loss plastkåpan som sitter därunder, två skruv varav den ena sitter dumt till. Sen ser du två plastpluppar och om du tar bort den större av dem och petar undan lite isolering går det att trycka ner kabeln där, sätt på en kabelgenomföring först eller täta med butylgummi så det inte läcker in vatten. När du ska montera tillbaka plastskyddet kan du slitsa upp plasten för den ena bulten, då kan du skruva dit bulten först och trycka dit plasten sen, den är riktigt svår att få dit annars. Intaget satte jag brevid gallret då calix har en ny lösning med expander som är sämre än den gamla du skruvade dit, går givetvis att sätta den i gallret också vilket är snyggare, ta bort hjulet och främre och nedre delen innerskärmen och vik undan den så kommer du åt allt enkelt. Resultatet blev att frun slutade gnälla på att bilen var kall på morgonen, om motorvärmaren sitter i en timme blir hela toppen ljummen och även lagerdelen på turbon blir varm då vattnet cirkulerar ända dit, väl värt jobbet. |
|
|
Vad rekommenderar ni för motorvärmare till 118i -16 : 1. Defa kontaktvärmare DA420890 - 300W Eller 2. Calix slangvärmare RE480 - 550W |
|
| Calix i alla lägen! | |
| Defa alla Lägen! | |
|
Har Defa i min andra bil och tycker att Defa känns mer premium. Men vet inte vilken jag ska välja, en Defa kontaktvärmare på 300W eller Calix slangvärmare på 550W? En fördel med kontaktvärmare är väl att man slipper skära slangen Niklas har du en motorvärmare i din nya 118i ? |
|
|
Nej inte ännu, har bilen i garage så den blir ej jättekall. Positivt med bilen är att den blir varm VÄLDIGT fort! Har iofs åkt diesel några år så har ingen bensinare att jämföra med men redan efter någon km stadskörning blåser det varmt på rutorna. |
|
| Har inget dåligt att säga om DEFA, men kontaktvärmaren är värdelös i förhållande till slangvärmaren. Slangvärmaren gör att motorn är varm när man startar den, det märks inte ens med en kontaktvärmare att den varit igång.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.