AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
475

Varför stänger min ABS av efter 20 sek. över 8km/h? (325ix -89 E30)

to
8
tomaselvis
325ix -89 E30
Hjälp!

Min ABS stänger av hela tiden!

När jag startar bilen så är lampan släckt, och även när jag rullar iväg. Men vid en viss hastighet, runt 8km/h hör jag en servo gå igång. Den jobbar i ca.20 sek, sen tänds ABS-lampan och ABS:en deaktiveras.

Om jag gasar iväg från stillastående till hög hastighet(inom 20sek.) och tvärnitar så känner jag att ABS:en jobbar. Så den funkar!

Om jag gasar iväg snabbt över 8km/h och sedan sänker hastigheten under 8 km/h inom 20 sek. så slutar servon att jobba och lampan förblir släckt, men så fort jag åker i över 8km/h i längre än 20 sek. så stängs den av.

Frågan är, vad är det för servo som låter och varför stänger den av systemet när den bevisligen fungerar. Vilket vilkor uppfylls inte för att systemet ska förbli aktiverat?

/Tomas R
Gustavsson
Har precis samma problem med min iX -87

Tacksam för tips

Oscar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ABS-systemet gör en självanalys vid ca 5-8km/h, det är den du hör/känner.

Troligen är det så att systemet känner av något/några fel och deaktiverar systemet. Därför tänds den gula lampan!

Kan vara läge att lämna in bilen för kontroll!

Mvh
Ja, känner igen det det. Min ABS betedde sig så när mitt batteri höll på att ge upp. Det tog knappt emot laddning och var allmänt kasst. Sedan jag bytt batteri har det inte varit några problem. Inte för att jag är 100% på att det har något samband men man blir ju lätt mystiker när det gäller bilar.
sudden
Kolla hur givarna ser ut dom som sitter ute vid hjulen plocka lös dom och rengör även kuggskivan som dom läser av är det skitigt där kan abs sluta att funka.bara ett tips
Boki
en eller flera hjulsensorer som kan vara trsiga-skitiga samma gäller tandade hjulen där sensorer ska läsa av-skitiga.
lycka till......

när kärringen är jobbig så har man BMW....
Gustavsson
Tack för tipsen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.