|
|
|
|---|---|
|
Hej var på verkstan igår med min 530 dat -08 och bytte vxllådsolja. Dom kollade även upp ett annat fel som jag har dvs att batteriet laddar ut sig och det står när jag startar bilen battery discrease incharge. Dom sa att det var nån fel på nån CAD modul i bilen så bilen inte går i sleep mode. Nu till frågan hur kan jag enkelt kolla själv att bilen går i sleep mode och kan jag göra nånting själv så att det gör det. Vill helst inte köpa en ny modul där priset är gissningsvis nånstans mellan 10 - 20k Tacksam för svar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När ljuset i växelväljaren/spaken slocknat så är bilen i sleepmode tar ca 16-20 minuter. Man får inte röra bilen under tiden dvs inte låsa öppna dörrar luckor mm. Du kan även koppla en voltmeter till uttaget under huven, går bra att ha den öppen och se när spänningen ökar efter tiden angiven ovan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På moderna bilar med 10-50 olika styrboxar, multipla bussystem och gateways mellan olika bussystem blir felsökning för en vanlig dödlig med en enkel multimeter i princip en omöjlighet. Men som hasso nämner så kan du alltid koppla upp en multimeter och mäta förändringar. @hasso: Hur tänkte du angående voltmätaren? Tänkte du att man kopplar in den och mäter över lång tid och ser hur spänningen sakta sjunker (om det är pga dåligt batteri eller tjuvström är en annan fråga)? Eller så kopplar man in en amperemätare i serie och mäter viloströmmen, den bör vara under typ 50 mA. Nackdelen med detta är att felet kan vara att en modul håller på att väcka upp systemet lite då och då, och sitter man inte och tittar på mätaren hela natten så kan man missa det. Såvida man inte har utrustning som kan logga värden, eller om man vill filma det och spela upp filmen senare i typ 10x hastighet eller liknande. Men även om man konstaterat att den drar tjuvström kvarstår den krångligaste biten, klura ut vad som orsakar det. Mig veterligen finns ingen CAD-modul, däremot finns moduler med i princip alla andra bokstavskombinationer (CVM, TCU, VM, AHM, CCC, KOMBI, FLA, ARS, CAS, DME, EHC, EMF, ACSM, FRM, MRS, EGS, etc etc etc - you name it we got it!) :-) Nu är det som så att systemet själv mäter och håller koll på strömförbrukningen och loggar alla events. Så det finns redan troligtvis en hel del matnyttig info loggad som kan användas för felsökning. Lite långsökt, men kanske batteriet är fulltständigt kört i botten med en eller flera celler permament skadade. Fast här kan man själv göra ett lite enklare test, är inte 100% men om batteriet är tokdåligt så kan man se det. Koppla in voltmätare över batteriet, motorn avslagen och kolla vad spänningen är. Slå på tex halvljuset och notera vad spänningen sjunker till. Låt den stå där några minuter och se om spänningen stabiliserar sig eller sjunker. Den ska iallafall inte sjunka under 12 volt eller däromkring, då har nog batteriet gjort sitt. JBE (junction box electronics) styr strömförsörjningen och övervakar allt som händer. Den har ett "energy history memory" som är helt separat från det vanliga felkodsminnet (info i detta minne finns kvar även om du raderar alla felkoder). I detta minne loggas saker som - de 5 senaste modulerna som hindrade att systemet gick ned i sleep mode - körprofilen de senaste 5 veckorna - de senaste CAN meddelanden som väckte K-CAN bussen Alla wakeups loggas av JBE (även unauthorized och även om modulen som väckte bussen inte kan identifieras så loggas detta - tex om det är intermitten kortslutning någonstans eller glapp/havererad elektronik som genererar skräp på bussen). K-CAN bussen (Karosserie Controller Area Network) är en CAN-buss variant som kopplar ihop icke-realtidskritiska system. För realtidskritiska system används PT-CAN bussen (på denna hänger moduler som LWS, EPS, DSC, DME, EGS och SMG). Som sagt så sitter IBS'en och övervakar kontinuerligt strömförbrukningen och den så kallade closed-circuit current measurement. Om den drar tex mer än 80mA så loggasa ett fel. DME/DDE är ju direkt kopplad till IBS och kommunikationen sker med BSD (bit-serial data interface, ett tokenkelt interface som kopplar ihop generatorn, IBS och DME/DDE. Så DME/DDE loggar en del info från IBS, som tex de senaste 32 cyklerna av close-circuit current övervakning, batteriet state of charge de senaste 5 dagarna och lite annat. Den loggar såklart också closed-circuit current measurement events. Om DME/DDE märker att batterispänningen sjunker under en viss kritisk nivå så ska den väcka systemet och beodra JBE att stänga av 30g-f spänningsmatningen (som normalt sett alltid är påslagen). JBE märker också själv om systemet inte går ned i sleep mode, så om ingenting händer efter en viss tid så tvingar den 30g-f spänningsmatningen att slås av. 30g-f spänningsmatningen förser diverse moduler med spänning, som tex AHM, CA, CCC, KMBI, M-ASK och TCU. Jag skulle börjat med att läsa av energy history memory i JBE och DME/DDE! |
|
Helt rätt av dig och fel av mig det är ju en CAS modul som krånglar säger dom och fick fram priset nu på den och med byte så skulle det gå på ca 6500kr. Att den drar tjuvström ser jag nu för lampan för starten lyser samt en lampa i dörren för fönstren. Så jag antar att jag inte har något annat val än att låta en verkstad byta ut modulen och hoppas att det är den. Var in på BMW idag idag i luleå och ha sa att när det är ett bus system så kan en defekt modul göra så att en bra modul får en felkod. Ganska dåligt elsystem om jag får säga det själv. Han berättade själv att en kund som hade liknande fel på bilen hade pyntat i runda slängar 25k innan dom hade lyckats lokalisera felet. |
|
| Glömde säga att batteriet kan det omöjligt vara det första jag gjorde var att byta ut batteriet när felet kom för ca 2 veckor sen. | |
Jag skulle gissa på att du har CAS3 + EWS4, då du har en sen E60. CAS är Car Access System (och EWS är antistöldsystemet). Ska inte blandas ihop med CA som är Comfort Access. Förutom på senaste 7-serien där de introducerade CAS4, som har just CA integrerat i sig. Oavsett så är det lite knepigare med CAS- och DME/DDE-boxar då de är en del av antistöldsystemet. Du kan alltså inte ta en CAS-box från en annan bil och prova. För EWS3.3 måste du ha en helt tom CAS och programmera den med korrekt nycklar. För EWS4 måste återförsäljaren beställa en box direkt från BMW som programmerar den med rätt nyckel och skickar tillbaka den till återförsäljaren som sedan bara kan plugga in den och det är klart. Denna 128-bitars nyckel finns i både CAS- och DME-boxarna och skrivs i ett One Time Programmable area, så du kan bara ändra värdet en gång. Ok, bra med fräscht batteri! Jag utgår ifrån att de har felsökt och undersökt de loggar som finns (i stil med vad jag beskrivit tidigare) och det pekar på CAS-modulen. Jag skulle gissa på att det är ganska ovanligt att en defekt modul råkar orsaka att wake-ups av bussen ser ut att komma från en annan modul. K-CAN är ju en två-trådars bussystem. Lite intressant är att den har en fallback och kan fungera med bara en tråd om något går fel med den andra (avbrott, kortslutning, etc). Meddelanden sänds asynkront men har såklart CRC för bitfel. Misstänker man garbage på K-CAN bussen så är det bara att koppla in en sniffer på bussen (det är ju det fina med K-CAN att alla sänder till alla, så det är bara att koppla in sig och ligga och tjuvlyssna). Sen kollar man vad för skit som sänds på K CAN-bussen när systemet egentligen borde gå ner i vila. Avkodar man sedan meddelandena bör man få en bra uppfattning om vem det är som ligger och sänder och vad den sänder - samt även fånga upp bogus meddelanden som ser ut att komma från en frisk modul men som i själva verket kommer från en defekt modul. Men säger de att det är CAS-modulen som måste bytas så kan de ju bjuda på kostnaden om det visade sig vara en felaktig diagnos, eller? Vänta bara till fiberbusssystem blir vanliga - ännu knepigare ett felsöka. Finns redan sen typ E60 i form av MOST, fast det är ett ringbussystem och än så länge bara för multimedia och dylikt. Finns dock inget som hindrar att köra K-CAN över fiber, men i nuläget körs det på vanliga kopparledningar. Just det, byteflight finns på E60 också och det är också ett fiberbussystem - fast detta i stjäntopologi. Well, detta är vad kunder vill ha. Så det är vad BMW ger dem. |
@erlie : Vad blev lösningen? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Angående voltmätaren så ökar batterispänningen när bilen går ned i sleep mode.Man kollar klockan så vet man när det händer. Bra för manuella bilar som inte har nån spak med lyse i :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
@erlie : Hittades någon lösning? |
|
Slangen, härligt att se att du är som en terrier i lösa trådar! Ett forum blir ju lite kraftfullare om det innehåller svar på frågor och inte bara frågor;-) All cred. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
:-) Kan uppfattas att jag bara vill jävlas, men så är det inte utan det är främst pga två anledningar: En är precis som du säger att forumet blir mycket kraftfullare ju fler svar som läggs in (kommer ihåg själv när jag sökte på ett problem och fick upp 10-15 trådar om just det problemet men ALLA började med fråga, sen kom två inlägg om förslag och sen dog det). Sen är det faktiskt lite egoism inblandad :-) Jag lär mig otroligt mycket på de svar som läggs in! Alltifrån felsökning, vanliga problem, olika beteenden vid olika situationer till vad som passar var. Just återkopplingen är mycket effektiv. |
|
Trådlyft! Då jag har fått fel meddelandet om high rate discharge batteri trots laddat batteri, Upptäckte precis att min bil går inte in på Sleep mode då start knappen och lampan på elhissarna inte slocknar alltså precis samma fel som erlie. Så jag är mycket nyfiken hur du har löst det erlie var det verkligen Cas modulen? Ellr kan det vara annat som stör system tex trasig IBS som spökar? |
|
|
Då lyfter jag också då jag stött på exakt samma problem. Bilen går inte ner i sleep. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| I Mitt fall var det CA som spöka. Sen har jag hört att CCC enheten kan också strula att fläkten går jämt. | |
| Ibs'n är alltid misstänkt då bilen inte går i sleepmode. Koppla ur den och testa. | |
|
Jag är jättenyfiken på JBE men den finns ju inte på e60 Var läser jag historiken? Mpm finns inte på LCI E60 _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Provar denna tråd (trots att jag har en X1 E84) om nån har koll. Min bil går in i sleep mode efter ca 15 min, men före det så har jag ett högfrekvent ljud som låter konstant när jag låser bilen. Dessutom så har jag ett gnuggande ljud som låter ca var 15e sekund under hela tiden fram till att bilen till sist går in i sleepmode. Låter ungefär som när man trycker på låsknappen trots att bilen är låst. Detta ljud hörs runt hela bilen - men särskilt väl om man lyssnar vid höger bakhjul. |
|
| Fått konstaterat nu att det med största sannolikhet är cas styrenhet som orsakar detta, så ska få den bytt nu för 7000:- Tillkommer gör felsökningen på 9h för 5000:- Snyft. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.