AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.407

Motorbyte som inte blev bra

sy
208
sysav
540iA Touring-98
har nu gjort mitt motor byte på 850 -91. Alla kontakter ,sensorer,slangar ,elledningar m.m är på plats som det var innan motor bytet.Det spm har inträffat nu är att det finns ingen gnista på cyl 7-12 Och endast ström till säkring 23 bränslepump när jag kör med startmotorn ingen ström när nyckeln är i läge 2 tändning till. För bränslepump som går till säkring 24 finns ingen ström alls när startmotorn går eller i läge 2 . För cyl 1-6 finns gnista . Om jag kopplar bränslepumpen som ger bensin så kan den hacka till lite men går inte igång stiften blir mycket blöta. Får inte heller oljetryckslampan att lysa så jag vet inte om får oljetryck när jag kör med startmotorn lampan är hel i instrumentet. Har samma kabelage som tidigare bara flyttat över till denna motor. Har köpt en annan styrbox som kommer imorgon. Har haft stor hjälp av Peake som har varit hemma hos mig och som är kunnig i el. Vi höll på i många timmar utan att lösa detta. Någon på forumet som har något tips ? Annars åker denna motor ut och in med en annan . Tog komp på motorn idag låg på mellan 11,8-13

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är alla givare hela och kollade? Är du 110% på att alla kablar är kopplade samt kopplade rätt? Har du dubbelkollat tre gånger? Det är vääldigt lätt att missa någon/några, vet av erfarenhet.

///BMW - Was sonst!
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Du hade rätt Johan . Två givare var skiftade sedan startade motorn gick bra på tomgång när man ökade varvtalet blev det sämre efter en stund började motorn hacka lyfte på oljestickan stod en fontän av olja ett kraftigt övertryck i vevhuset . Samma fel som tidigare motorn har införskaffat en ny motor som skall stoppas i . Skall väl gå fortare denna gången nu när man har vanan inne och vet var alla kontakter och slangar skall sitta . Man skall inte ge upp

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Var det kamaxel- och vevaxelgivarna du skiftat? De där fyra som sitter under oljepåfyllningslocket.
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Ja skiftat vevaxelgivare med inpulsgivare bakom oljelocket när man såg framifrån såg det rätt ut

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Vevhusventilation???
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Vevhusventilationen var kollad innan jag stoppade i motorn . Vitt skum i oljepåfyllningen samt i insugningsrören grådasskig olja . Troligt toppackning som är sönder . Har inte orkat kolla

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jäkla otur om det e toppackning, borde väl märkas vid leak down test eller kompprov egentligen men inget är ju hugget i sten.
Har jag fattat rätt att du har en motor till som ligger utanför bilen för tillfället?
Om nu lusten o viljan finns kvar (ibland blir man så jävla less) så vore det ju praktiskt att lyfta bägge topparna o dit med fräscha packningar och om man ändå är igång så byter man ventiltätningarna oxå.
Övre trågpackning kan ju klart rekommenderas, inget kul att hålla på med när motorn e på plats i bilen.
Fanns en kille här på forumet förr i tiden som även passade på att byta tärningarna till kylarvatten röret som går längst ner i mitten på blocket i V:et liksom. Med dessa åtgärder så har du många fina mil framför dig med en toppen motor.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tätningar ska det ju va!
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Har köpt en "ny"motor håller på att föra över delar som saknades på denna Sätter i den nästa vecka . Nu kommer jag att ha två dåliga motorer i garaget och hoppas en bra i bilen . Om man får tid och lust kanske man kollar upp vad som är felet på dessa motorer senare

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Alltid bra bra att ha en backup på donator sidan,gillar tanken att ha en extra motor i garaget.
Lycka till!
Mvh Dic
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Du har powerpost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.