AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.213

Skaffa M-paket till e90 utan att betala en förmögenhet?

Sida 1 av 2
Hej!

jag är ute efter att eventuellt skaffa M-paket till min 325 e90 och har läst lite här på forumet på olika sidor som salesafter.eu, ebay, blocket osv. men vart man än letar känns det som att man inte kommer undan under 9000:- för själva paketet olackerat. Sen ska ta lackeras och monteras vilket jag inte kan göra själv. Där tillkommer en kostnad på ca 12 000:- enligt BMW. Det är ju helt absurt att man ska betala 21 000:- för ett M-paket anser jag.

Därför undrar jag nu om någon annan kan lacka/montera för billigare peng eller vet någon som kan göra detta? eller om man kan göra en fuling och "råka" få en parkeringsskada och göra ett tillägg från försäkringsbolaget för att ta en M-paket istället för original. Någon som skaffat M-paket i efterhand och löste detta på billigare sett?

No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Jag skulle vilja påstå att det är billigare att byta bil om du promt ska ha m-paket, då kan du till och med få komplett med svart innertak och allt annat som hör till.
Nu har jag dålig koll på just vad som skiljer mellan orginal och m, men räkna med att dimljus, div fästen, ev. hasplast mm skiljer.

Ett alternativ är att hålla koll på forum, skrotar och blocket efter beg delar som kommer ut och samla ihop till ett komplett paket men detta kan ta tid.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju rätt mycket som skall bytas för att kalla det M-paket.
Framspoiler, hasplast, dimljus, bakspoiler, stötdämpare, fjädrar, kränghämmare, ratt, växelspak, stolar, interiörlister, listerna utanpå bilen, fälgar etc. Varierar lite på olika modeller.

Billigast om du är ute efter fram och bakspoiler är nog att hitta beg, slipa/matta ner dom själv, lämna till lack hos någon som är "medgörlig". Lämnar du in dom preppade för lack kan det inte vara 12000kr för lacken.

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Som nämnt så kan du inte fixa ett M-paket med hjälp av "parkeringsskada". Är lite mycket delar runt bilen som ska "krockas då" :)

Lackering ska du ju helt klart leta upp en lite firma som kan fixa det till dig.. inte genom din bmw verkstad..
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror att det är betydligt billigare att sälja bilen och köpa en ny som har M-paket.
Instämmer.
Det bästa och billigaste du kan göra på laglig väg (vilket jag hoppas) är att köpa en bil med rätt utrustning från början.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Att be BMW lacka dina delar är väldigt dyrt! Så även om du kan få bitarna till ett bra pris hos BMW så se till att lacka om på annan plats. Och normalt sett brukar lackfirman kunna hjälpa dig med monteringen med. Dom har ju vanan så att säga :-)

Delar kan du även kolla efter på t ex Bildelsbasen. Där brukar priserna ligga på 50% av nypriset men även där tillkommer lack då det sällan är så lyckligt att delen där har samma färg som du har på din bil. Och det kan ta lite tid innan du hittar alla delar som du behöver.

Enklaste är som sagt att leta efter en annan bil med M-paket. Däremot är det inte säkert att det blir billigare. Allt beror ju på hur mycket du får för din och vad den nya kostar osv.

Sen kanske du nöjer dig med front och akter för att du ska vara glad och då behövs ju inte alla grejor som ingår i ett M-paket.

Men hur du än gör så får du nog acceptera att du måste skiljas från en skön mängd tusenlappar innan det hela är klart.

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag tycker inte det skiljer alls mycket på E90 med/utan M-paket (menar du det visuella kjolpaketet fram/bak). Vill du få en snyggare bil är det kanske bättre du lägger det på ett par fina 19" CSL M-sport-fälgar eller liknande?

Tänk också på att den dagen du säljer kommer ev. köparen ställa frågor på varför kjolpaket m.m. är bytt. Krockat?

Håll bilen original är mitt råd.
Okej tack för alla svaren! :) jag kanske var lite oklar i besrkivningen angående M-paketet. Men jag är alltså bara ute efter fram spoilern framförallt och eventuellt bakspoilern med. Letar lite på ebay för tillfället, har hittat en ny framspoiler där för runt 3000:-. Dimljus, galler och annat för runt 1500:-. Så runt 5000:- med frakt inkluderat sen är det ju som sagt lackering och montage som behövs så under 10 000:- kommer man nog inte hur man än gör om man bara vill ha framspoilern då vill säga. Får se lite hur jag gör, jag har nämligen redan dynamic paketet samt en frontläpp på bilen så det är inget fel på utrustningen så sätt, men mycket vill ha mera som man brukar säga ;)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har du en sedan eller coupe?

Vi har denna hemma i lager för ungefär samma pengar: Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag blir både arg och ledsen då jag ser att någon funderar på att begå brottet försäkringsbedrägeri för att få en snyggare bil. Det är ett brott som drabbar mig som försäkringstagare som inte fuskarm i form av höjd premie för mej.
Är heder, ärlighet och moral helt förlegat?

Hoppas du lyssnar på råden i tråden och antingen köper en annan bil eller hittar ett annat lagligt sätt att uppnå den bil du vill ha.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

+1
Skärpning! Har du inte råd med M-sport ska du inte ha M-sport, inte på min bekostnad i alla fall. Gå klart skolan eller skaffa ett bättre jobb.
weeeman: Jag har en sedan. Ja den fronten är med fin så får ta en funderare. Tack för tipset i alla fall! :)

Oj då det väckte visst reaktioner hos folk. Roligt att se vilka fördomar ni har, jag är inte den som skryter alls i vanliga fall men när ni kläcker ur er sånna kommentarer kan jag med heder säga att jag tjänar nog mer än de flesta här i forumet. Och jag har gått klart skolan och jobbar som ingenjör för tillfället.

Dessutom är det väl ändå jag som betalar för min försäkring och inte ni. Det enda jag påpekade var att jag tycker det är orimligt dyrt för att byta till M-paket i form av karosstyling (vad du nu än har för jobb).

Så skärp er själva istället och lägg av med att döma folk i förtid!
Dessutom skrev jag kanske lite innan jag tänkte. Var mest menat som ett ironiskt uttalande men tänkte inte att det skulle väcka sådana här reaktioner. Så i sådana fall ber jag om ursäkt. Ville bara ha tips på hur man kunde få tag i/montera/lackera M-kjolpaketet på ett billigare sätt än vad BMW kunde erbjuda.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Grattis till grym lön!
simpan90:
Dom som behöver skryta om att dom tjänar bra brukar sällan göra det...
Om du då tjänar så bra då har du väl råd att köpa dig ett M-pkt över disk, eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ironiskt; tjänar en "förmögenhet" men vill inte betala något för ett M-paket...är det sådana man kallar snåla (eller sparsamma kanske)? :D

Att sedan ens fundera i försäkringsbedrägeritankar är väl inte heller så klädsamt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är viktigt att vara tydlig med när man skämtar på nätet. I kafferummet så följer man ju ofta upp ett skämt med ett leende eller dylikt och kan dessutom läsa av de andras reaktioner. Men så fungerar det inte på nätet, därför får man använda smileys eller på annat sätt visa för läsaren att det inte var allvarligt menat.

Om du läser ditt inlägg igen så finns det inget direkt som tyder på att det skulle vara ett skämt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, det är väl inte så ovanligt att rika personer kan vara bra på att hålla nere utgifterna. Det är en del i tankesättet som kan ha gjort dem rika. :)
Ni får gärna kalla mig vad ni vill och fortsätta den här löjliga disskusionen, eller kan ni komma med vettiga tips.

Och nej även om jag tjänar bra har jag inte råd med att punga upp 21 000:- för ett M-paket och dessutom är det ju ungefär en femtedel av vad bilen är värd och därför känns det lite väl mycket pengar. Det var allt jag påpekade och undrade därför om det fanns något billigare sätt att komma över detta på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.