|
|
|
|---|---|
|
Hittade en komplett inredning på bildelsbasen (se länk) Länk Den ser onekligen smutsig och sliten ut men tanken på att få en ljus skinninredning gör mig glad. Får se det som ett projekt och troligtvis färga skinnet på förarstolen osv. Men dock så saknar dessa airbag.. Fråga 1: Har ju airbag i mina m-sport alcantara stolar som sitter i just nu. Går det att flytta över dessa utan problem? Någon som gjort det? Fråga 2: Om det går att flytta över, hur heta blir mina m-sport alcantara stolar på marknaden utan airbag? går de att sälja? | |
Transocean |
Inredningen är alltför dyr och smutsig. Varför inte ta alcantara stolarna till en sadelmakare så får du precis det du vill till samma peng? |
|
Så du menar att jag kan få en sadelmakare att klä om stolar, baksäte, armstöd och dörrsidor i OEM kvalité för 6000kr? Har du någon kontakt att rekommendera? |
|
Transocean |
Hah, jag har redan skinn så det håller men vill du ge 6000 sek för en sunken inredning och färga skinnet (hos en stolmaker) så lycka till. Montera airbags osv.....Gav själv 1800 kr privat för en komplett E34 skinninredning med el så 6000 kan bara Bosses bildemontering ta. Fråga en sadelmaker i ditt närområde, kanske har dom inte haft några som helst kunder det sista året? |
|
Jag har bytt inredning i min E91. Jag bytte dock från standardstolar till sportstolar, då passar inte airbagarna alls... Det är däremot inga problem att flytta över dina airbags från original sportstolar. Du får ta loss bakstyckena på stolarna för att komma åt fästskruvarna. Sedan lite kabeldragning, men du ser ju när du tar bort dom hur det är draget. På fråga två, såklart är en komplett sportinredning i alcantara värd en del, många som vill uppgradera tråk-tyg. Airbags kan man hitta på eBay. Det har även funnits kompletta sportstolar med airbagarna kvar på Blocket i halvdant skick för ett par tusen, och det kan det ju vara värt för att slakta dom på airbags. En tredje möjlighet är att köpa nya, 2695:-/st på BMW i mars 2015. |
|
|
Jag bytte inredning ett par gånger i min E90 och det är inga problem alls att byta ut airbagen från dina alcantara till dessa sportstolar. Observera dock att man bör vara jäkligt försiktig när man arbetar med airbags. Eftersom du har en 07´a kan du använda dessa stolar med tanke på nackstödets funktion. Du hade dck ej kunnat ha stolar från en 07 i en 12´a då du hade fått airbag fel. Sladden för nackstödet är bara att linda ihop i din bil och inte koppla in. Stolarna i sig borde gå att få rent och fint med diverse läder-produkter. Tänk dock på att kolla upp att de är från en bil med rumpvärme. Om det är frånen italienimport tex saknas rumpvärme vilket i läder inte är super-skönt att vara utan.. När du byter stolarna , tänk på att göra bilen strömlös minst 15-20 minuter innan du kopplar isär anslutningen till stolarna. Annars kommer du få airbagfel oavsett om du kopplat allt rätt eller inte Det finns en hel del guider både på engelska och tyska forum hur du går tillväga när du kopplar och gör själva bytet. Första gången jag bytte inredning tog det typ 7 timmar. Sista gången löste jag allt på 1,5 timme med att ta loss de gamla, koppla, riva ut baksäte osv. Är ett kul projekt :) Lycka till! |
|
|
Att hitta en sadelmakare som klär om alla dina delar för en rimlig peng är nog en omöjlighet i Sverige. Som referens kan jag nämna att jag för ett par år sedan ville klä om ratten i caben och ringde runt. 5000 kr var det billigaste i Sverige. Slutade med att jag skickade den till Tyskland och fick det gjort för 1800 kr men då ingick frakten hem. Så det kanske kan vara ett alternativ, att kolla utomlands Men det är stora prylar så frakten blir ett bekymmer. Med tanke på att det verkar vara ALLA detaljer du får för 6000 kr så tycker nog jag att det kan vara värt det. Det kan eg bara du besvara. Om du dessutom kan sälja din nuvarande inredning så blir det än bättre. Och vad det gäller ev infärgning av slitna delar så kolla med ColorGlo som är duktiga på att just fixa slitet skinn. Dom kan även färga om det helt. Dom har även det som krävs för att rengöra den så den blir som ny. Du kanske kan försöka få ner priset lite hos dom som säljer, kanske kan göra nåt åt priset på frakten? Det är nog inte slagsmål om prylarna direkt.... Men om du gillar ljust skinn bättre än alcantara (vilket inte är så konstigt då ljust skinn är väldigt snyggt :-D) så tycker jag nog att det var ett bra pris. Det är ju med ALLA detaljer! Niklas Fransosen |
|
| Att färga om 4 stolar, mittkonsol samt dörrarnas sidopaneler kostar ca 25 000 kr i Sverige, eller åtminstone i Järfälla. Då blir dock resultatet nära nyskick. | |
|
tack för era svar! Ska absolut ringa och höra med dem ang priset, tack för alla tips. Härligt att de fungerar att byta airbagen. ska kolla upp hur det är med stolsvärmen också. AlexanderK: varför skulle jag färga om allt, det är ju den färgen jag vill ha? är ju bara förarstolens vänster vinge som isf behöver kärlek. |
|
|
Hankenstein: Har du möjligtvis kvar någon länk till någon bra DIY? |
|
| nicklas_A om du bestämmer dej för och byta inredning kan jag kanske va intresserad att köpa din inredning. | |
|
Johan_bmwdiesel: inga problem. Ge mig gärna Tele eller mail så hör jag av mig. Någon som vet något riktpris på alcantara sportstolar? Har snackat med dem, bett om att få bättre bilder mailade på förarstolen, även varit i kontakt med ett par firmor som renovera skinn och det där va e baggis enligt dem. De lät inte helt omöjliga på priset heller. |
|
| ok min mail är johan_mi16@hotmail.com | |
|
Dock så är länken borta nu och den verkar såld :/ |
|
| ok de va ju tråkigt | |
|
Har kanske fått tag i en annan inredning via kontakter, men han vet ej om stolarna har värme. Någon som vet hur man kan se de? stolarna är lösa och vet ej vilket chassinr de kommer ifrån |
|
|
Jag går också funderingar att byta stolar i min nyinköpta e91 -06. Kommer inte överens med sportstolarna utan sitter rejält illa vilket märks efter nån halvtimme i förarsätet. Hade aldrig kunnat tro att BMW kunde göra så fullständigt usla stolar! Hursomhelst, har hittat en komplett inredning i samma utförande som min nuvarande med standardstolarna som jag tycker känns bättre. Priset känns högt men kanske kan bli överkomligt totalt om jag kan sälja iväg mina nuvarande stolar tillsammans med resterande delar som blir över. Det som gör mig tveksam till att gå vidare är två saker: 1) De stolar jag tänkt byta till är elmanövrerade med minne, kommer jag dyka på problem med att koppla in dessa? Mina nuvarande är manuella förutom sidostödet i ryggen. Samma årsmodell på min bil som den som nya stolarna kommer ifrån. 2) Sänker jag värdet på bilen om jag byter? Byter jag inte är i o för sig alternativet att sälja iväg bilen och byta till nåt annat, lär inte vara gratis det heller.. |
|
|
1) vad jag läst så går det inte koppla in el-stolar utan att koppla om en massa själv, 2) du ska byta från sportstolar till vanliga standardstolar? Isf tror jag att det tyvärr kommer sänka värdet lite, det kommer iaf inte spela till din fördel. |
|
| Innebär nödvändig omkoppling att det att det är så bökigt att man inte ska ge sig på det , eller är det rimligt mycket jobb? Någon som gjort det som kan berätta? | |
|
kolla in denna Länk |
|
|
Tack för länk! Inte riktigt samma byte som görs dock, han byter ju från helt manuella sportstolar utan elektriskt justerbart sidostöd till stolar ed justerbart dito. Frågan är om man kan använda matningen som finns på mina nuvarande sportstolar med elektriskt justerbart sidostöd till att mata eljusteringen på standardstolarna? Standardstolarna saknar väl justerbart sidostöd..? En annan fråga är hur man får till minnesfunktionen? Som jag förstår det ligger minnesfunktionen inte i själva stolarna utan centralt nånstans i bilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.